Met het hoofd in de wolken. - Reisverslag uit Tríacastela, Spanje van Hermien en Jan Kamphuis - WaarBenJij.nu Met het hoofd in de wolken. - Reisverslag uit Tríacastela, Spanje van Hermien en Jan Kamphuis - WaarBenJij.nu

Met het hoofd in de wolken.

Door: Herjan

Blijf op de hoogte en volg Hermien en Jan

10 Juli 2011 | Spanje, Tríacastela

8/7 Van Ponferrada naar Villafranca del Bierzo, 21 km.
Uit de bergen en weg is de koude wind, al blijft de temperatuur rond de 20 graden. Het lopen gaat beter dan gisteren, zeker na de koffiestop bij 13 km. Het tempo komt terug, alleen bergop laat de linkerknie van Jan zich gelden. Om de gewrichten niet teveel te belasten stoppen we na 21 km, want morgen hebben we een zware etappe. Het plaatsje waar we nu zijn, heeft een rol gespeeld in de geschiedenis met zijn bergkasteel, de Santiago kerk en een groot klooster. De kerk is in 1958 gerestaureerd en heeft een bijzondere poort aan de zijkant, de Puerta del Perdon (de poort van de vergeving). De pelgrims die de tocht naar Santiago niet konden volbrengen om gezondheidsredenen, konden hier vergeving krijgen van hun zonden. Aan het kerkhof is te zien dat veel pelgrims hun tocht niet konden volbrengen.

9/7 Van Villafranca del Bierzo naar La Faba, 24 km.
We starten om 6 uur en het begin gaat goed. Het eerste deel lopen we over de N VI ipv over de berg om de knieen te sparen. We starten droog, maar dan begint het te miezeren en later, na onze eertse pauze, begint het om 9 uur te regenen. Het lopen gaat goed tot Las Herreirias, 20 km. Dan krijgt Jan echt veel last van zijn knie en hij strompelt nog 4 km omhoog via een keiig pad tot we in La Faba zijn op 920 m hoogte. Daar krijgen we van alle kanten hulp aan geboden, o.a. creme van Frank uit Denemarken, waar we later nog heel fijn mee praten. Ook kunnen we weer eens Nederlands praten, want een van de twee hospitaleiro´s komt uit Delft.

!0/7 Van La Faba naar Triacastela, 26 km.
We hebben vanmorgewn uitgeslapen tot 6.30 u en om 7 u gaan we op pad. Alle medicijnen doen hun werk en Jan loopt er weer vrolijk op los. We lopen door een prachtig gebied met letterlijk het hoofd in de wolken, tot om 12 u de zon er door komt. Leuk is dat we steed weer nieuwe bekenden tegenkomen: we worden weer vertrouwd met de huidige lopers. Plotseling komt ons iemand tegemoet die hoorde bij de bekenden van 2 weken geleden. Deze vriendelijke Italiaan legt ons in het Italiaans uit dat hij in Santiago is geweest en nu terug loopt naar huis. Vanaf 1 juni hebben we samen met hem opgelopen en de klik is er direct weer. Als we in Triacastela aankomen is de eerste herberg vol, maar in de 2e is plek en daar zitten we nu.

Bedankt voor alle reacties, die hebben we echt nodig.
Groetjes van Herjan

• 10 Juli 2011 - 17:52

Nicole, Arthur, Lisa:

Maar goed dat jullie auto nu in Spanje staat, anders zouden we ons haast zorgen maken dat jullie inspiratie op doen om ook terug te lopen :-)

Succes met de laatste loodjes.

• 10 Juli 2011 - 19:13

Gerhard, Anny,Debbie:

Lieve Hermien en Jan,

We lezen jullie mooie verhalen met veel plezier. Fijn dat jullie er weer lekker inkomen en oude nieuwe vrienden terugzien. Heel veel succes, plezier en inspiratie voor de komende dagen, we hopen dat jullie er erg van genieten. Hier gaat het rustig zijn gangetje, en dat is ook heel fijn.

Liefs van Gerhard, Anny en Debbie vanuit een zomers Weerselo.

• 10 Juli 2011 - 20:21

Leo En Gerda:

Hoy Herjan. Wat goed dat jullie weer op de camino zijn. Het roept bij ons toch weer herinneringen op.Bij Villa Franca del Bierzo, die refugio vlak bij dat kerkhof is Leo erg ziek geweest.Dus je begrijpt het wel, net op die plaats. De hospita van die refugio heeft gelukkig goed voor hem gezorgd en zodoende heeft hij het gered. Veel groetjes en succes voor de laatste kilometers.

• 10 Juli 2011 - 20:21

Leo En Tonnie:

Jan ik heb nog een "brase"liggen zullen we afspreken dat we die komen brengen als je knie niet meer gaat.
    Niet de moed laten zakken. In de wolken lopen?? Daar achter schijnt de zon.

• 10 Juli 2011 - 20:45

Jacques De Nevers:

Bravo "Tic et Tac" courage encore 4 ou 5 jours et santiago sera sous vos pieds. Si vous avez le temps arretez vous à MELIDE pour manger des poulpes (restaurant CASA DE EZEQUIEL) en face de l'eglise San Pedro. A bientot, Bon souvenir
    Jacques

• 10 Juli 2011 - 21:11

Joep En Will:

De engeltjes lopen weer met jullie mee!! Kalm aan voor de laatste loodjes, jullie knieen moeten nog langer mee. Lieve groeten en toi toi.

• 10 Juli 2011 - 22:06

Caroline:

Luister naar je lijf en geef het ook af en toe is gelijk! Heeft het een paar kilometers per dag minder gebracht, in Santiago worden jullie echt wel verwacht.
    Kanjers zijn julie en petje af, want in jullie hoofd zit uiteindelijk toch ook nog je dierbare "familie"!

• 11 Juli 2011 - 04:49

Marianne:

Wat een vertrouwd gevoel: om 6.30 h inloggen op m'n werk en ja, weer dagverslagen van jullie!
    Fijn dat jullie weer aansluiting hebben bij de andere pelgrims.
    Pas goed op jullie zelf en heel veel wandelplezier, met weinig pijn.

Liefs,

Marianne

• 11 Juli 2011 - 10:30

@ns:

... en zo gaat de verwondering om bijzondere ontmoetingen en bewondering voor afgelegde afstanden weer door !
    De stenen zijn een paar dagen geleden weliswaar afgelegd, nieuwe uitdagingen laten dus niet lang op zich wachten.. Fijn dat het lopen nu weer beter gaat.
    Keep moving, we'll keep in touch!

• 11 Juli 2011 - 12:16

Hans En Door:

Ik zou zeggen de tanden op elkaar je haalt het beslist en als de medicijnen hun werk doen en jij het jouwe komt het voor elkaar duim omhoog voor jullie beiden.

• 11 Juli 2011 - 16:00

Kees En Annie:

Lieve mensen en het juiste medicijn doen wonderen
    Fijn dat het zo goed gaat
    Veel succes
    Groetjes

• 12 Juli 2011 - 06:48

Marta & Josep Maria:

Dears,

We see that you are in Galicia, land of good wines (Albariño), good fish and very good meat and also land of "meigas" (witchs). And... also a land of rains. But a very nice place.
    Have a good "camino",
    With love from,
    M. and JM

• 12 Juli 2011 - 19:30

Sraar En Cora:

Jan en Hermien,
    We zijn net terug van 3 weken wandelen en klimmem in de Ardeche, maar dat is niets vergeleken bij jullie inspanningen ! We lezen jullie verslagen en ook het retourtje Nederland naar Hermiens broer. Dat hort dus allemaal bij jullie enerverende bestaan. Petje af , doe je lijf niet tevel geweld aan en sterkte en plezierige spanning met de laatste loodjes!

• 13 Juli 2011 - 09:10

Elly En Harm:

We hebben een nieuwe computer dus lezen de mail weer.
    Toy, toy, toy met jullie tweede start.
    De reacties worden ook steeds internationaler. En aan goede raadgevingen geen gebrek, zo moet het lukken.

heel veel groetjes van Elly en Harm

• 13 Juli 2011 - 10:16

Kees P.:

Hi Hermien en Jan,
    Fantastisch dat jullie het weer zo goed opgepakt hebben en weer fris en vrolijk door het Spaanse landschap lopen. Nog veel plezier verder en het allerbeste met Jan z'n linker knie.
    Groeten, Kees

• 13 Juli 2011 - 11:43

Truus En Johan Kamph:

Hoy Hermien en Jan,
    Eerst nog proficiat met de 37 ste verjaardag gisteren.
    Knap dat jullie de tocht weer zo goed hebben opgepakt. Nu maar hopen dat jullie hem ongestoord uit kunnen lopen.
    Groet Truus en Johan