Geld voor water... - Reisverslag uit Velden, Nederland van Hermien en Jan Kamphuis - WaarBenJij.nu Geld voor water... - Reisverslag uit Velden, Nederland van Hermien en Jan Kamphuis - WaarBenJij.nu

Geld voor water...

Door: Herjan

Blijf op de hoogte en volg Hermien en Jan

28 November 2011 | Nederland, Velden

Hallo allemaal,

We willen jullie even laten weten op welke wijze wij het sponsorgeld naar het Kongoni Health Center in Mto wa Mbu gaan “brengen”.

Door toeval kwamen wij bij een site uit van de Stichting Twiga uit Wageningen. (http://stichting-twiga.nl/) Deze stichting is al jaren actief notabene in Mto wa Mbu met een project speciaal gericht op kinderen aldaar. Twiga betekent ‘giraffe’ in het Kiswahili, de officiële taal van Tanzania. Een giraffe steekt zijn nek uit en dat is wat Stichting Twiga ook doet voor deze kwetsbare kinderen. Momenteel biedt de stichting aan circa 200 mensen een toekomst met meer kansen.

De Stichting Twiga valt voor de belasting onder de Algemene Nut Beogende Instellingen en dus kun je meer schenken, want het is voor de fiscus aftrekbaar. Wij hebben nu een schenking bij notariële akte geregeld, waarin is vastgelegd dat wij gedurende 5 jaar elk jaar € 1000 overmaken, dankzij uw sponsorgeld en onze fiscus.

Ook bij Twiga vond men ons doel goed gekozen en men had zelfs direct contact met de (enige) dokter van dit ziekenhuisje. Van onze kant zijn wij ontzettend blij dat de projectleider van Twiga in Mto telkens als wij een donatie overmaken, dat in Tanzania bij de bank opneemt en aan het ziekenhuis overhandigt. De 1e overboeking heeft onlangs plaats gevonden. Wij sturen dan conform afspraak een mailtje naar alle betrokkenen, zodat eenieder weet dat er (weer) € 1000 is overgeboekt. U leest het goed: er zit GEEN strijkstok tussen!!

We hebben het volgende mailtje van het ziekenhuis gekregen direct nadat alles geregeld was:

We have received your Email, Thank you very much for your readiness to Sponsor our Kigongoni Health Centre. We also say thank you to Twiga Foundation and Mto wa Mbu Cultural Tourism Programme for their support.
We expect to use the money you sent us will be used effectively on improving the water supply system in our Health Centre. We will be informing you how we progress.
We wish you all the best in your life!!
Thank you for all.

Namens iedereen nogmaals hartelijk dank voor de donaties en als u verder wilt blijven helpen, met de zekerheid dat uw geld rechtstreeks op een plek aankomt waar het goed gecoördineerd wordt benut, kunt u dit via ons of de Stichting Twiga doen.

Vrijwilligerswerk bij Stichting Twiga.
Hoewel er veel vaste lokale medewerkers in Tanzania bij het project betrokken zijn en de Twiga projecten prima draaien, leveren vrijwilligers een zeer belangrijke bijdrage aan de projecten in Mto wa Mbu. De lokale staf heeft haar vaste taken. De vrijwilligers zorgen er o.a. voor dat de kinderen meer aandacht krijgen, dat er klusjes in en om het huis en het centrum worden gedaan, dat er nieuwe ideeën ontstaan en uitgevoerd worden. Kortom er is altijd meer dan genoeg te doen!

Naast de vacatures die u op de site ziet staan, zijn ze altijd op zoek naar meer vrijwilligers. Iedereen kan een grote bijdrage leveren aan de verdere ontwikkeling van Stichting Twiga. Bij een kinderproject denk je wellicht alleen aan vrijwilliger met een sociale achtergrond. Niets is minder waar, ook als je bioloog, bouwkundige, techneut, manager, natuurbeheerder, jurist of geen specifieke opleiding hebt, kunnen ze je erg goed gebruiken!

Al vele internationale vrijwilligers zijn eerder in Mto wa Mbu geweest. Neem gerust contact met ze op voor meer informatie, of kijk eens op de Facebook site. Hier vindt u de vrijwilligers die eerder langs zijn geweest en wat ze gedaan hebben. Wil je meer informatie over vrijwilligerswerk, kijk dan op de site van Twiga. (http://stichting-twiga.nl/)

Wij zetten de info die wij telkens van het ziekenhuis ontvangen voortaan op onze weblog, zodat u een berichtje krijgt en het ook kunt volgen.

Met vriendelijke groet,
Hermien en Jan Kamphuis.

• 28 November 2011 - 15:37

Caroline,:

Goeie aktie voor een geweldig goed doel. Niets is mooier dan een medemens helpen die het minder hebben als wij zelf.
    Succes met jullie verdere onderneming

• 28 November 2011 - 17:14

Kees P.:

Hallo Hermien en Jan,
    Een geweldige actie voor een geweldig doel en ik hoop dat jullie er veel plzier aan beleven om voor dit geweldige doel te helpen.
    veel succes verder,
    Kees Pieters

• 28 November 2011 - 18:13

Joep En Will:

Wat mooi dat jullie er niet alleen voor staan! Proficiat met jullie succesvolle aktie . We zijn heel benieuwd naar de volgende berichten.

• 29 November 2011 - 08:00

Maarten:

Leuk om te lezen :) fijn dat het zo goed terecht komt!

• 29 November 2011 - 13:36

Leo En Gerda:

Wat fijn dat jullie dit rechtstreekse contact hebben gerealiseerd.Het is ook goed om te weten dat het geld komt, waar het voor bedoeld is. Proficiat!!!

• 21 December 2011 - 00:18

Peregrinofrans:

beste Hermien en Jan,

Het is inmiddels alweer een tijdje geleden dat jullie op de Camino Frances hebben gelopen. Ik heb een mooie link voor jullie!
    Ga naar Rtve.es en vul bij buscar het volgende in:
    Nuestros Caminos a Santiago

Geniet nog maar eens van die mooie beelden!

vriendelijke groet,

• 11 September 2012 - 09:59

Laurie Faro:

Beste Hermien en Jan,
    Het is alweer een tijdje geleden dat jullie op weg waren maar wat een mooie weblog! En een mooi doel om voor te lopen. Zou ik de link naar jullie weblog mogen opnemen in onze PILNAR database? Voor uitleg verwijs ik naar de tekst hieronder. Alvast heel hartelijk dank voor de medewerking.

Verzoek om toestemming opname weblog en digitale reisverslagen in PILNAR

Het Nederlands Genootschap van St. Jacob is een samenwerking aangegaan met de School of Humanities, onderzoeksgroep Religie en Ritueel, van de Tilburg University en het Meertens Instituut, KNAW te Amsterdam om een digitaal bestand van moderne pelgrimsverhalen te realiseren. Doelstelling van dit project PILNAR is te komen tot een voor wetenschappelijk onderzoek toegankelijk digitaal bestand van verslagen van pelgrims naar Santiago de Compostella. Het gaat met name om verhalen waarin verslag wordt gedaan van de tocht, de belevenissen onderweg en de ervaringen. Onderzoekers kunnen dan door moderne data-analyses gegevens uit alle beschikbare verslagen combineren en interpreteren en zo bij voorbeeld de reden benoemen waarom het aantal pelgrims de laatste jaren zo enorm toeneemt.

PILNAR wordt gefinancierd door CLARIN-NL. CLARIN maakt deel uit van het Europese initiatief CLARIN-EU, en werkt mee aan de ontwikkeling van een duurzame Europese digitale infrastructuur voor de sociale en geesteswetenschappen. Via deze infrastructuur komen bronnen, methoden en tools op een gestandaardiseerde wijze beschikbaar voor wetenschappelijk onderzoek. Na een voorbereidende fase van CLARIN-EU is in 2009 CLARIN-NL van start gegaan. Op dit moment worden meer dan 30 verschillende projecten binnen CLARIN-NL uitgevoerd. PILNAR is één van deze projecten.

Wat willen we vastleggen in PILNAR?
    Verhalen op schrift, op websites, op weblogs maar ook verhalen die u nog heeft liggen van vroeger of van familieleden die ooit de tocht ondernomen hebben.
    De verhalen zullen worden opgeslagen in een afgesloten CLARIN database die toegankelijk is via het Meertens Instituut en zijn niet openbaar toegankelijk doch uitsluitend voor wetenschappelijke doeleinden op aanvraag beschikbaar. Gebruikers dienen vooraf te tekenen voor het strikt vertrouwelijk gebruik van de database, en wetenschappelijke publicaties dienen zodanig te worden geredigeerd dat gebruikte data niet tot individuele personen en verslagen kunnen worden herleid.

U hebt een weblog en/of een reisverslag op het internet geplaatst en we willen heel graag dit verhaal of verslag opnemen in PILNAR. Indien u toestemming geeft, stellen we het op prijs indien u dit per mailbericht kenbaar maakt aan Laurie Faro. Natuurlijk stellen wij uw medewerking zeer op prijs en we hopen dat veel mensen hun medewerking zullen verlenen.
    Alvast heel hartelijk dank voor uw moeite!
    Met hartelijke groet,
    Tel: 013-4662056

• 21 November 2014 - 09:28

Redactie Hart Van Nederland, SBS:

Beste Jan en Hermien,

Hoewel dit een oud reisblog is, hoop ik op deze wijze met jullie in contact te komen. Aanleiding si de vondst van een python onder de motorkap op jullie (?) rondreis door Australie. Klopt het dat deze gebeurtenis jullie is overkomen en ik bij de juiste Jan en Hermien aanklop?

Graag contact voor een mogelijk tv.item vandaag in Hart van Nederland, SBS. We zouden graag jullie foto's (en videobeelden?) van de python ontvangen en met jullie skypen.

Hoogachtend,
    Elsbeth, redactie Hart van Nederland