We zijn in Santiago de Compostela!!!!!! - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Hermien en Jan Kamphuis - WaarBenJij.nu We zijn in Santiago de Compostela!!!!!! - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Hermien en Jan Kamphuis - WaarBenJij.nu

We zijn in Santiago de Compostela!!!!!!

Door: Herjan

Blijf op de hoogte en volg Hermien en Jan

16 Juli 2011 | Spanje, Santiago de Compostella

De truc met de sokken werkt niet, wel die met de stokken...

14/7 Van Melide naar Santa Irene, 30 km.
De inktvis , die we gisteren gegeten hebben in de pulperia (dat is een zaal ingericht met tafels en banken waar je inktvis eet, een biertent gevoel) smaakte zoals verwacht: goed. De iets zoetige wijn, was er heerlijk bij.
Vanmorgen zijn we al iets voor 6.30 u aan de wandel. Het wordt al snel licht en later laat ook de zon zich geregeld zien en voelen. Doordat we veel in de bossen lopen, blijft het lekker koel.
Ook zien we steeds meer lekker ruikende eucalyptus bomen, waarvan de bladeren giftig zijn voor veel insecten. Onder deze bomen is de bodemcultuur dus zichtbaar anders. QWe lopen door veel kleine dorpjes, maar ook langs de grote weg.
Om 14.30 u zijn we bij de gemeente herberg. Een restaurant moeten we wel opzoeken, want net als gisteren is er een mooie keuken, maar zonder enige pan, servies of bestek.

15/7 Van Santa Irene naar Monte do Gozo, 16 km.
Vandaag lopen we een korte etappe, want de laatste 5 km willen we morgen lopen. Om 7 u gaan we van start, dus dat betekent lekker uitslapen. Trouwens als je later opstaat merk je pas hoeveel herrie de vroegvertrekkers maken met het inpakken van de rugzak. Daar doen wij dus gewoonlijk ook aan mee.
We hebben vandaag in deze internationale omgeving contact met Italianen, Fransen (2 te voet + 1 op de fiets, die met zijn drieen optrekken), Polen, Tsjechen, Nederlanders en uiteraard Spanjaarden.
We zien de laatste dagen ook hele groepen schoolkinderen, die ook in de herbergen hun plek claimen. Hun bagage gaat met een busje mee en onderweg wordt er voor eten gezorgd voor hen. Een echt schoolreisje dus.
Om 12.30 u zijn we in de herberg, die in 1989 is gebouwd voor een Pausbezoek en die 400 plaatsen bevat. Wij zijn de eersten, want de meesten lopen direct door naar Santiago de Compostela. Men wil finishen.

16/7 Van Monte do Gozo naar Santiago de Compostela, 5 km.
Om 7 u gaan we op pad om de Camino heel rustig te kunnen afsluiten in SdC. Als je voor 10 u bent ingeschreven, tel je mee in de aantallen die in de mis van 12 u worden opgenoemd. Vroeger werden de namen opgelezen, maar dat zou tegenwoordig te lang duren. De mis die we in de kathedraal bijwonen, wordt door veel pelgrims bezocht en er worden ook in meerdere talen gebeden opgezegd ook in het Nederlands.
We hebben een raar onbestemd gevoel dat onze Camino nu ten einde is. We hebben besloten om niet naar Finisterre te lopen, om onze knieen rust te gunnen.

Na een geweldige bijzondere tocht zijn we nu aangekomen in Santiago de Compostela. Terugkijkend is er één gevoel dat overheerst en dat is dankbaarheid.

Allereerst dankbaar aan onze ouders, die ons opgevoed hebben volgens hun normen en waarden en ons daarna de vrijheid gaven om het verder volgens onze inzichten in te vullen.
Dankbaar dat wij gelukkig gelukkig getrouwd zijn, prachtige dochters en schoonzoons hebben en geweldige kleinkinderen.
Dankbaar dat wij de kans hebben gekregen en benut om ons werkzame leven zo in te kunnen vullen, dat we met een goed gevoel kunnen terug kijken.
Dankbaar voor alle mensen op ons levenspad, die allen een functie hebben (vervuld), zowel in familiesfeer als in onze “normale” leefgemeenschap.
In het bijzonder dankbaar naar hen die ons tijdens onze Camino hebben ondersteund, thuis en onderweg en zeker tijdens de speciale omweg naar Twente. En we zijn dankbaar dat Gerhard nog steeds bij ons mag zijn.
Onderweg voel je een ongekende verbondenheid met wildvreemden met wie je “zo god het wil” een hechte band krijgt en vrienden wordt voor het leven. We hebben veel mensen ontmoet op onze Camino, die zware lasten / zorgen te dragen hebben en die dat met ons hebben gedeeld. We hopen dat het hun last verlicht heeft.
Dankbaar voor onze huidige gezondheid, met zijn ups en downs. Nu zijn we in elk geval gezonder (bezig) dan een jaar geleden.
Dankbaar kijken we ten slotte terug op deze Camino, het heeft ons gebracht wat wij gehoopt hadden: meer inzicht in en begrip voor de medemens en een grotere waardering voor ons eigen leven tot nu toe.

Weer bedankt voor alle reacties en we komen binnenkort nog even terug op onze sponsorloop ter stimulatie.....

Groetjes van Herjan

• 16 Juli 2011 - 18:19

Mia Schoonbrood:

Proficiat met jullie geweldige prestatie.
    Bijzonder hoe jullie 'het dankbaarheids-gevoel' verwoorden! Dat gevoel gun ik iedereen......

• 16 Juli 2011 - 18:41

Marga En Lei Delsing:

Hartelijk gefeliciteerd met het volbrengen van jullie tocht. Heel knap. We hebben alles gevolgd.

• 16 Juli 2011 - 18:47

Ursula Und Helmut:

Lieber Jan, liebe Hermin,

wir empfinden eine große Freude mit Euch, dass Ihr nun in Santiago angekommen seid. Ihr seid so tapfer gewesen, Euren Weg ein 2.mal zu beginnen! Wir umarmen Euch und sind soooo dankbar und froh, dass wir Euch begegnen durften.
    Seid herzlich gegrüßt von
    Ursula und Helmut

• 16 Juli 2011 - 18:48

Leo (Dwingeloo):

Mooi, die eraving en wat een fijn gevoel. Ik zou willen dat ik die nu even met jullie kon delen. Blijf ervan genieten. Gefeliciteerd met het volbrengen van julle "tocht" en de nieuwe inzichten.

• 16 Juli 2011 - 18:54

Maarten Kamphuis:

Heel bijzonder, zit met tranen in mijn ogen te lezen.. ik dank jullie voor het delen van dit gevoel van dankbaarheid.. ik hoop dat jullie dit bijzondere gevoel mee mogen blijven dragen de rest van jullie leven, en met vele mensen mogen delen, en hen verrijken. Hartelijk gefeliciteerd met het afsluiten van de tocht.

• 16 Juli 2011 - 19:15

Wiel En Truus:

hartelijk gefeliciteerd Hermien en Jan met het volbrengen van jullie geweldige tocht en wat fijn dat het jullie gebracht heeft waar jullie op hoopten: verbondenheid en dankbaarheid.
    We zullen er vast nog wel meer van horen.

• 16 Juli 2011 - 19:23

Ton En Marjan:

Gefeliciteerd met het behalen van de eindstreep. En nog meer omdat het julie gebracht heeft wat jullie ervan gehoopt hadden; prachtige epiloog! Houd dit gevoel vast.
    Veel groeten hopelijk spreken we jullie snel rechtstreeks over deze wandelmarathon.

• 16 Juli 2011 - 19:34

Arthur, Nicole, Lisa:

Onze hartelijke felicitatie,
    Met deze prachtige prestatie!
    Jullie Camino, een bijzondere tocht met veel pracht,
    Die jullie zelfs onverwacht in Twente heeft gebracht.
    Vele kilometers hebben jullie te voet overbrugd,
    Onder zowel zonnige blauwe als grauwe regenachtige lucht.
    Door mooie landschappen en diverse steden,
    Met allerlei gezelschap met wie jullie verhalen deelden.
    Een kleine 4 maanden duurde jullie reis,
    En onverwachte wendingen brachten jullie niet van de wijs.
    Pa en ma wat fijn dat jullie nu in Santiago zijn!
    Want dan komen jullie ook weer snel naar huis en dat vinden wij toch ook wel heel fijn ;-)

• 16 Juli 2011 - 19:42

Ben & Ineke:

Met diep respect feliciteren wij jullie en we zijn stil na alle lofuitingen die jullie ten deel vallen en verdiend.
    Veel succes verder voor jullie.
    Ben-Ineke

• 16 Juli 2011 - 20:38

Irene Vd Bekerom:

gefeliciteerd met deze prachtige prestatie.
    Wat mooi dat het jullie zoveel goeds gebracht heeft! Geniet ervan samen en met anderen!
    Groetjes, irene

• 16 Juli 2011 - 20:49

Monique En Hans:

Hartelijk Gefeliciteerd met het behalen van de eindstreep! Rust nog even lekker uit, en geniet van het Spaanse weer, want hier regent het elke dag. Tot binnenkort.

• 16 Juli 2011 - 21:12

Harrie :

Fijn dat jullie zo'n goede tocht hebben gemaakt.
    Geniet heerlijk na!
    Truus en Harrie

• 16 Juli 2011 - 21:19

Joep En Will:

Proficiat met het behalen van jullie einddoel !!!
    En mooi om te lezen hoe jullie je dankbaarheid verwoorden.
    Blijf nog even daar hier is het hondenweer!!

• 16 Juli 2011 - 21:20

Thea Kuijer:

Hoi Hermien en Jan,

gefeliciteerd met het behalen van de eindstreep. Wat een prestatie is het... en de tegenslagen die erbij horen, voel je ineens niet meer.

Thea

• 16 Juli 2011 - 22:38

Jac Hovens:

Hermien en Jan,
    Geweldig, proficiat!
    Ik heb genoten van jullie verhalen, af en toe was ik wel jaloers op jullie.

• 16 Juli 2011 - 23:36

Caroline:

Een woord; PREOFICIAT!!!
    En de rest, gaf wat mij beterft julie broer(zwager, de Kracht om jullie missie volbrengen.
    Alle hulde!!!!+

• 17 Juli 2011 - 04:14

Annie En Cor:

Proficiat Hermien en Jan.Geweldige prestatie van jullie.Met alle ups en downs toch het einde gehaald.Geniet er van en kom goed thuis.
    Groetjes Annie en Cor

• 17 Juli 2011 - 05:22

Sef En Gé:

Van harte gefeliciteerd Hermien en Jan met deze geweldige prestatie. We hebben respect voor de manier waarop jullie deze tocht volbracht hebben. We zullen jullie verslagen wel gaan missen. Een fijn verblijf nog in Santiago de Compostella en kom weer goed thuis.

• 17 Juli 2011 - 07:39

Lenny:

Prachtige reis! Bedankt dat ik een klein beetje mocht 'meereizen' in deze fase van jullie leven.
    Bijzonder!

• 17 Juli 2011 - 07:42

Leo En Tonnie:

Proficiat Jan en Hermien:
    We zijn onder de indruk van de geweldige prestatie die jullie geleverd hebben.
    Een beetje stil werden we wel van jullie verhalen.

Geniet nog van dit bijzondere gevoel wat jullie nu ten deel valt
    Groetjes en tot ziens

• 17 Juli 2011 - 08:18

Gerard Staals:

Gefeliciteerd met jullie prestatie.
    En wat Finisterra betreft: er gaan ook bussen naar toe. Toch maar doen?

• 17 Juli 2011 - 08:50

Annie En Arie:

Hartelijk gefeliciteerd met het behalen van jullie doel een ervaring rijker en een hoop nieuwe vrienden.We vinden het een hele prestatie.
    Groetjes A & A.

• 17 Juli 2011 - 09:13

Debbie:

Lieve Hermien en Jan,

Geweldig dat jullie de eindstreep hebben gehaald! En ook prachtig hoe jullie het verwoorden, daar gaat zoveel warmte vanuit, echt heel mooi. Geniet van dit welverdiende voldane gevoel.

Liefs, Debbie

• 17 Juli 2011 - 09:35

JACQUES DE NEVERS:

Toutes mes filicitations je suis heureux de savoir que vous êtes bien arrivés à Santiago.
    Vous un couple formidable. encore Bravo
    A bientôt de vous lire.

• 17 Juli 2011 - 09:40

Rosel:

Van harte gefeliciteerd met jullie geweldige prestatie.
    Sluit me helemaal aan bij bovenstaande reacties.
    Groet, Rosel.

• 17 Juli 2011 - 09:41

Jeanny En Henk:

Hermien en Jan, van harte gefeliciteerd met jullie finish in Santiago, bewondering voor deze prestatie.

• 17 Juli 2011 - 11:01

Ralf/ Margo Uebbing:

Hallo lieve mensen heel hartelijk gefeliciteerd met jullie enerverende belevenis en heel veel geluk,gezonheid in de toekomst wat een gewldige prestatie.
    groetjes de Uebbings.

• 17 Juli 2011 - 11:50

Eric Soemers:

Prachtige prestatie, van harte proficiat ! Een echte, onvervalste "levenswandel", getuige jullie slotwoord.......

• 17 Juli 2011 - 13:17

Judith Kamphuis:

Lieve Hermien en Jan,
    Wat super, wat heerlijk! Gefeliciteerd met het volbrengen van deze mooie tocht. Ik ben blij dat jullie tussendoor naar Twente zijn gekomen, en zeer zeer dankbaar en trots dat jullie de route hebben afgemaakt!
    Lieve groetjes, ook van Mike en de kinderen. Judith

• 17 Juli 2011 - 14:51

Kees En Annie:

VAN HARTE GEFELICITEERD!!!
    GEWELDIG
    WAT EEN MOED EN DOORZETTINGSVERMOGEN
    GENIET ER MAAR VAN
    Nu nog een gelukkige terugreis
    Tot ziens

• 17 Juli 2011 - 16:00

Leo En Gerda:

Hermien en Jan. Jullie doel is bereikt en wij begrijpen dat het geweldige gevoel van dankbaarheid een prachtig gevoel is.Zoiets schiet wortel en daar kunnen jullie nog lang op teren. PROFICIAT!!
    Welkom terug in Velden.Groetjes.

• 17 Juli 2011 - 16:41

Truus En Piet:

Hermien en Jan proficiat met het volbrengen van deze zware pelgrimstocht. Ondanks de zware momenten toch het doel bereikt.
    Inderdaad iets om dankbaar voor te zijn.
    Tot vlug weerzien.
    Gegroet en goede terugreis.

• 17 Juli 2011 - 17:18

Kim Wintermans:

Ik kan alleen maar zeggen: Wauw! Proficiat met deze prachtige prestatie. Geniet van het gevoel wat nog lang bij jullie blijft.

• 17 Juli 2011 - 17:18

Maartje Poels:

Geweldig! proficiat met deze buitengewone prestatie!
    ik ben blij dat het gps systeem jullie niet in de steek heeft gelaten...;-)
    groetjes!

• 17 Juli 2011 - 18:51

E:

Hermien en Jan,
    Van harte proficiat met deze geweldige prestatie.
    Jullie doorzettingsvermogen siert jullie, ondanks de tegenslag.
    Heel veel geluk en levenblijheid in de toekomst.
    els en Jan Arts.

• 18 Juli 2011 - 06:36

Frans:

Grote chapeau!!!

• 18 Juli 2011 - 07:34

Günther:

Gefeliciteerd met het volbrengen van jullie tocht. Er zat ontzettend veel tussen jullie voorbereiding, start en aankomst. Ik vind het fijn dat
    jullie ons hier deelgenoot van hebben gemaakt. Het doet goed te horen dat het jullie heeft gebracht wat je had gehoopt, kortom chapeau in alle opzichten ....

• 18 Juli 2011 - 10:37

Ria En Peter Verweij:

Hallo Hermien en Jan
    Wij zijn terug van onze vakantie en de computer doet het ook weer.
    allereerst PROFICIAT met het behalen van jullie eindstreep.
    GEWELDIG. alle verslagen vandaag gelezen . we hebben er van genoten.
    soms werden we er stil van.. maar ook een beetje jaloers goede reis terug naar velden. lieve groetjes ria en peter

• 18 Juli 2011 - 12:18

Kees P.:

Hi Jan en Hermien,
    Van harte proficiat met deze prestatie en ook het naschrift dat jullie onderaan het verslag hebben gemaakt, ik was erg onder de indruk. Nu uitrusten en dan weer het "normale "leven oppakken.
    Groeten, Kees

• 18 Juli 2011 - 16:06

Will En Anne-Marie:

Jan en Hermien, Geweldig, dat het jullie gebracht heeft wat jullie wilden en bedankt voor het hele mooie slot relaas van jullie reis.

• 18 Juli 2011 - 18:10

Richard Geurts:

Gefeliciteerd met het behalen van Santiago!

Groetjes,

Richard

• 19 Juli 2011 - 14:26

Sraar En Cora:

Een paar dagen geen mail geopend en ineens zijn jullie bij het einddoel Santiago: wat een geweldige prestatie en ontroerend om te lezen hoe dankbaar jullie zijn. PROFICIAT ! Een goede terugreis en tot ziens !

• 19 Juli 2011 - 20:26

Jan En Toos Theelen:

Proficiat met het volbrengen van jullie pelgrimstocht.
    Bedankt voor alle mooie reisverslagen.
    Ontroerend hoe jullie je dankbaarheidsgevoel omschrijven.
    Jan en Hermien,
    We wensen jullie eengoede terugreis om hier in Ned. weer te genieten van en met allen die jullie dierbaar zijn.
    Tot ziens in Velden.
    Jan en Toos.

• 19 Juli 2011 - 20:37

Chil:

Beste Jan en Hermien,
    allereerst wil ik jullie feliciteren met het bereikte doel (in meerdere opzichten). Het zal een blijvende boeiende herinnering blijven, iets waar je met voldoening op terug kunt kijken en er zullen welmogelijk nieuwe vriendschappen uit ontstaan. Tot ziens in Nederland!

• 24 Augustus 2011 - 17:07

Betty:

Geweldig Hermien en Jan!!
    Gefeliciteerd met het bereiken van deze prachtige eindstreep.