Poulpes y vino albariño - Reisverslag uit Melide, Spanje van Hermien en Jan Kamphuis - WaarBenJij.nu Poulpes y vino albariño - Reisverslag uit Melide, Spanje van Hermien en Jan Kamphuis - WaarBenJij.nu

Poulpes y vino albariño

Door: Herjan

Blijf op de hoogte en volg Hermien en Jan

13 Juli 2011 | Spanje, Melide

11/7 Van Triacastela naar Ferreiros, 29 km.
We gaan om 6 uur op pad. Het is nog donker en hieraan is te zien dat we merkbaar zuidelijker zitten dan een maand geleden. Buiten het plaatsje komen we direct in de bossen en de gsm moet als zaklantaarn dienen. Gelukkig vinden we de goede weg. Het is weer een prachtige omgeving. We lopen door een lappendeken van weilanden en akkers, met stenen muurtjes als afscheiding tussen de percelen, hier en daar een groepje bomen en gehuchten, waar we door de koeien- en schapenstront lopen.
De knie van Jan meldt zich na 15 km en we denken nu dat het de meniscus is, omdat er soms niets aan de hand is en dan opeens zijn er weer problemen. Door meer te pauzeren en een speciale manier van sokkken gebruiken gaat het toch goed en bereiken we om 15.30 u ons einddoel.
Pal voor de herberg breekt de rechterstok van Jan, maar meteen reikt men hem binnen een stok aan die iemand ooit vergeten heeft.

12/7 Van Ferreiros naar Ligonde, 25 km.
Als we 's morgens om 7 uur vertrekken regent het behoorlijk. Dat was 37 jaar geleden op onze trouwdag wel anders. We pakken ons goed in en dat is nodig tot het einde van de tocht. Ondanks dit wordt het een goede wandeldag. De omgeving blijft prachtig. Rond 15 uur komen we bij een flower power herberg, waar alles gratis is en het geven van liefde voldoende is. De koffie is lekker, maar we gaan toch verder naar de gemeenteherberg die er vlak bij ligt.
Na het eten brengen we een uitgebroken koe weer terug naar de boerderij.

13/7 Van Ligonde naar Melide, 23 km.
We vertrekken om 6.30 u en het loopt lekker. Het is droog, bewolkt en soms een lekker zonnetje. Het blijft een afwisselende glooiende omgeving waar we doortrekken, dus soms ook weer even een klimmetje. Veel wegen en huizen zijn speciaal voor de Camino gerestaureerd, al zijn er ook nog bouwvallen te zien en dat heeft ook wel wat: een blik op het verleden.
Om 12.30 u zijn we bij de Auberge Municipal. Vanavond gaan we natuurlijk in Melide eten. Waar? In Venlo heeft Eugene al een adres aanbevolen, onze Catalaanse vrienden Marta en Josep-Maria kwamen met hetzelfde advies en nadat Jacques de Nevers het ook nog eens getest heeft, doen we het zeker: we gaan poulpes (inktvis) eten drinken hierbij vino albariño.

Weer bedankt voor alle reacties.
Groetjes van Herjan

• 13 Juli 2011 - 13:29

Nicole:

Het zal vast een lekker gevoel geven, zo dicht bij jullie doel. Succes met de allerlaatste loodjes. En geniet lekker van de inktvis!

• 13 Juli 2011 - 13:50

Kees En Annie:

Wat leuk om al die foto's te zien
    Je krijgt er zelf ook zin in
    Leuk om de kleinkinderen te zien
    Die zullen toch niet in Spanje zijn
    Maar ja, herinneringen zijn altijd leuk
    Veel geluk en tot horens

• 13 Juli 2011 - 14:27

Monique :

Ja mooie foto's! Succes met het slot en geniet ervan :-)

• 13 Juli 2011 - 14:50

Kees P.:

Hi,
    Met veel plezier je verslag gelezen en de foto's bekeken, een mooie reclame voor "shell" met die mooie schelp. Veel plezier nog met de laatste loodjes en Jan denk jij aan je knie, je moet er nog een paar jaar mee.
    Groeten, Kees

• 13 Juli 2011 - 15:12

Eugene En Donja:

Hoi luitjes, en hoe was de pulpa dan wel, vonden jullie t ook lekker? Smaakte die wijn er wel bij. Mijn spaanse medewandelaar hadden mij zoete ribero wijn aangeraden. Ik ga ervan uit dat die van jullie ook lekker was. Fijn te lezen dat het goed gaat en dat jullie de draad weer te pakken hebben. De laatste lootjes dus geniet er nog van. Gaan jullie door naar Finisterra en Muxia? groetjes

• 13 Juli 2011 - 15:19

Wiel En Truus:

Hoi beste mensen,

We bewonderen jullie moed en kunnen ons goed voorstellen dat het echt een heel bijzondere ervaring is. Wat jullie allemaal meemaken....
    Voor de ooiervaars hoeven jullie toch niet meer op te passen lijkt ons!!
    Prachtige foto's trouwens.
    Succes en tot het volgende prachtige verslag.

• 13 Juli 2011 - 17:48

Ton En Marjan:

Goed te lezen dat jullie weer lekker op weg zijn. De verhalen zijn boeiend 'als vanouds'. Hasta la Vista!

• 13 Juli 2011 - 22:33

Thea Kuijer:

Hoi Hermien en Jan,

Zo te lezen zitten jullie weer helemaal in je oude wandelritme en doen doen jullie een nieuwe serie kennissen op, toch ook weer een groep - nu dichter bij 'huis' - met allemaal hetzelfde doel voor ogen...
    Het feit dat Jan zijn broer het weer behoorlijk maakte toen jullie vertrokken, maakt het voor jullie wel prettig de wandeling in het eigen jaar 'af'' te maken, lijkt mij zo. Knap om die draad weer zo intensief op te pakken.
    Groetjes en veel sterkte bij de laatste kilometers.
    Thea

• 13 Juli 2011 - 22:42

Caroline:

Hou vol en luister naar je lijf!
    Toy, toy, toy!

• 14 Juli 2011 - 04:54

Marianne:

En? Zijn de beloftes over inktvis en wijn uitgekomen?
    Knap dat jullie weer in hetzelfde hoge tempo doorgaan.
    De foto's zijn prachtig.
    Geniet van het laatste stukje!

• 14 Juli 2011 - 10:06

Marta & Josep Maria:

Dears,

We hope that yesterday you ejoy the octopus a "la gallega" and that good wines, Albariño, etc.
    We think on you and on your "Camino".
    Take care.

Love from
    M & JM

• 15 Juli 2011 - 10:17

Raphaële:

Beste Jan en Hermien,
    Petje af! Geweldig wat een onderneming. Mooie foto's.
    Succes met de laatste kilometers.
    Groetjes Raphaële

• 15 Juli 2011 - 12:12

Gerrie En Pierre:

wij wensen jullie een mooie afsluiting
    van jullie ondernomen tocht! Alle respekt en goede thuisreis.
    Geniet er nog van!!!!

• 15 Juli 2011 - 12:13

Henk En Hannie:

Weer moooie foto's van jullie reis en natuurlijk van jullie kleinkinderen. prachtige kinderen.!!!
    Véél succes met de laatste kilometers en we gaan alvast de gladiolen bestellen....
    Liefs van ons.

• 15 Juli 2011 - 15:56

Suus:

Even kort maar krachtig: een hele dikke knuffel!