Spaanse griep en de 1e blaar.... - Reisverslag uit Bercianos del Real Camino, Spanje van Hermien en Jan Kamphuis - WaarBenJij.nu Spaanse griep en de 1e blaar.... - Reisverslag uit Bercianos del Real Camino, Spanje van Hermien en Jan Kamphuis - WaarBenJij.nu

Spaanse griep en de 1e blaar....

Door: Herjan

Blijf op de hoogte en volg Hermien en Jan

15 Juni 2011 | Spanje, Bercianos del Real Camino

10/6 Van San Juan de Ortega naar Burgos, 26 km.
Gisteravond naast de herberg, een oud koud deel van het oorspronkelijke klooster, gegeten samen met 2 Spanjaarden. Zij kenden 20 woorden Engels, wij 20 woorden Spaans, maar met ons woordenboekje wordt het een leuk etentje. Zoals gisteren beloofd heb ik de drank betaald...
Vandaag hebben wij het eerste deel van de route door een heel mooi natuurgebied gelopen. Het klimmen van slechts 125 m valt Jan wel tegen, de spieren willen nog niet. De laatste 8 km voor Burgos is asfalt en veel industriegebied. Hier ontdekt Hermien haar 1e blaar, nee niet aan de voeten maar aan haar linkerhand door het lopen met de stokken. Rond 12 uur zijn we bij de herberg naast de kathedraal, die we natuurlijk bezoeken. Zeer indrukwekkend, haast niet te bevatten, heel veel kappellen die er telkens bijgebouwd zijn. We hebben de vele pracht en praal vastgelegd op foto's.

11/6 Van Burgos naar Hontanas, 31 km.
Wij vertrekken bij 8 graden, maar als om 8 uur de zon eindelijk weer eens doorkomt, kunnen "de kleren uit". Via een zeer mooie omgeving met schitterende bermen, klimmem en dalen we weer en genieten van de vergezichten. Daarna lopen we over de Meseta (hoogvlakte). Zojuist hebben we gesproken met een Oostenrijker wiens schoenen waren gestolen, maar via een tip van een gewaarschuwde medepelgrim, kon hij ze met een taxi alsnog weer terug halen. De dader betaalde de taxi en de Oostenrijker houdt zijn schoenen nu zelfs in bed aan....

12/6 Van Hontanas naar Boadilla del Camino, 28 km.
Na een nacht waarin Jan nog steeds worstelt met de griep, loopt om 5.30 u de wekker weer af. Jan wil nog even blijven liggen en als de ogen weer open gaan is het 7 uur. Het is onbewolkt en als we de zon echt voelen, merken we dat we op zonneenergie lopen, het gaat super. Rond de middag besluiten we om geen 19 maar 28 km te lopen. Een smsje van Ursula en Helmut, met wie we nog steeds optrekken, zorgt er voor dat zij 2 plaatsen kunnen reserveren. Zo hebben we de zekerheid van een slaapplek. De herberg staat pal naast de kerk, waar de ooievaars nesten hebben op de torens. Ze klepperen er duchtig op los.
Ron, nu ik griep heb gehad in Spanje, heb ik dus antistoffen voor de Spaanse griep?

13/6 Van Boadilla de Camino naar Carrion de los Condes, 27 km.
De hele slaapzaal staat om 5.30 u op en we zijn al voor 6 u onderweg. Ontbijten doen we pas om 8 uur onderweg. Op deze manier hebben we een goede rustpauze en weer brandstof om verder te lopen. We kiezen onderweg voor een alternatieve route, 10 km langs een riviertje, een groene oase te midden van een dor landschap met schaduw, vogelgekwetter en kikkergekwaak. Hoe mooi dit is merken als we de laatste 6 km langs de autoweg lopen zonder schaduw. We slapen bij het Clarissenklooster en krijgen zowaar een 2 persoonskamer. Wat zal het rustig zijn vannacht, met maar 2 snurkers.
Als je ziet wat er allemaal gebeurd tijdens zo'n tocht, denk je, daar is toch een mooi toneelstuk over te schrijven. Iedere pelgrim heeft zijn eigen verhaal, zijn eigen "rugzak". Er ontstaan veel relaties van allerlei soort. Er gebeurd van alles onderweg. Het gaat gepaard met zoveel emoties: liefde van allerlei soort, verwondering, bewondering, ontroering, wilskracht, doorzettingsvermogen, heimwee, verbondenheid, onmacht, uitdaging en vooral dankbaarheid.
Hoe staat het trouwens met Spelenderwijs, is er al een nieuw mooi stuk gekozen?

14/6 Van Carrion de los Condes naar Moratinos, 30 km.
Om 6 u gaat de hele karavaan weer op pad, nu om de hitte enigszins voor te blijven. Vandaag is het 30 graden in de schaduw en op de hoogvlakte is zelfs helemaal geen schaduw. De weg is lang, recht, dor en saai, met zwermen insekten. Eerst 5 km asfalt en dan 12 km tussen de graanvelden. Om half 11 moet Ursula afhaken met buikgriep. De laatste 13 km gaat zij met de taxi en Helmut loopt met ons mee.
We slapen in een herberg met Italiaanse eigenaars in een heel klein dorpje en blijken de enige gasten te zijn.

15/6 Van Moratinos naar Bercianos del Real Camino, 21 km.
Gewone tijd op en om 6 uur weer op weg. Het is nog even schemerig en heel rustig op ons pad. Het loopt heerlijk 's morgens vroeg in de koelte. Na 2 u ontbijten we weer onderweg en kunnen de kleren weer uit en de zonnecreme op. Wij maken er een rustige dag van van 20 km, terwijl Ursula en Helmut nog 8 km doorlopen. We zitten nu in een dorpje met veel lemen huizen en ooievaarsnesten. Omdat wij er al om half 11 zijn mogen we de rugzakken binnen zetten en krijgen we een lift naar de supermercado. De herberg gaat pas om 13 uur open.
Wij hebben zo weer lekker de tijd om de weblog bij te werken.

Weer bedankt voor alle reacties en de hartelijke groeten,

Herjan

• 15 Juni 2011 - 15:07

Eric Soemers:

Mooie verhalen, veel plezier en.... houd vol en geniet !!

• 15 Juni 2011 - 15:09

Kees En Annie:

Wat lopen jullie toch gemakkelijk
    Wie had kunnen denken dat jullie zoveel energie en uithoudingsvermogen hebben
    Veel succes maar weer en blijf gezond

• 15 Juni 2011 - 15:26

Monique:

Ondanks (Spaanse?) griep toch zoveel opgeschoten! Chapeau! Afgelopen weekend in Antwerpen in de St. Jacobskapel geweest en wederom aan jullie gedacht. Nooit gemerkt dat ik zovaak op een plek kwam waar de schelp zichtbaar was en de plek zo betekenisvol. Sterkte en beterschap,
    Monique

• 15 Juni 2011 - 15:48

Joep En Will:

We genieten van jullie waardevolle verhalen, wat doe je een mensenkennis op en wat ontmoeten jullie veel mooie mensen. Hier kun je op teren!!

• 15 Juni 2011 - 15:49

Leo En Tonnie:

Gisteren bij Animo voor je verjaardag gezongen Jan.
    Weliswaar voor een lege stoel, maar naast Toos, Carolien en Patricia leek het toch of je er een beetje bij was.
    Welk liedje? Go in peace!!!!

groetjes en veel wandelplezier

• 15 Juni 2011 - 17:58

Ans:

De snelheid van het licht heeft 2 concurrenten... Jullie zijn nu dichter bij Santiago dan bij de Spaanse grens. Spaanse griep of handblaar, blijkbaar lopen jullie op andere emoties ! De verwondering en bewondering dringt door tot in Usselo.
    Big Hug !

• 15 Juni 2011 - 18:35

Henk En Hannie:

Wat weer mooie foto's en reisverslagen.Ongelooflijk het doorzettingsvermogen en energie die jullie hebben en wat ontmoeten jullie veel mensen met de zelfde passie en waar julllie zo veel mee kunnen delen.
    Blijf gezond en we blijven jullie met belangstelling volgen.

• 15 Juni 2011 - 19:31

Betty.:

Fantastisch zoveel als jullie beleven met andere wandelaars, natuur en cultuur: de voetreis van het leven!!
    En wat een enthousiasme en doorzettingsvermogen voor de afstanden van de wandelingen.
    Heel erg leuk om jullie verhalen te lezen: GENIET VERDER !!
    Groetjes, Betty.

• 15 Juni 2011 - 21:06

Nicole:

Hoeveel kilo zijn jullie inmiddels al kwijt? Jullie lijken wel steeds harder te gaan :-)
    Bij mij komen ze er steeds meer bij, ik denk dat ik inmiddels een soort gelijk gewicht mee mag dragen als mam haar rugzak. En dan geen 20-30 km maar wel de hele dag.

• 15 Juni 2011 - 21:13

Trui Schambergen :

Hallo Hermien en Jan,

Leuk om af en toe op de site te lezen hoe het jullie vergaat. Mooie prestatie. Weer eens heel iets anders dan lesgeven niet waar? Zorg goed voor jullie zelf en succes met deze prachtige tocht.
    Hartelijke groet Trui

• 15 Juni 2011 - 22:31

Caroline:

Het laatste lied onder leiding van Truus v.d.Kroonenberg was gisteravond, met een symbolische lege stoel; Go in peace; journey well, my friend(s).
    Met alle beste wensen van jullie dinsdagavond "friends".
    Succes met jullie vervolgloop in het Spaanse land.

• 16 Juni 2011 - 06:50

Lea Van Hek:

Wat een respect voor jullie.
    Met jullie verhalen belleef je de tocht een klein beetje mee, prachtig.
    Zet em op geweldig.
    Gr Lea

• 16 Juni 2011 - 13:32

Kees P.:

Hi Jan en Hermien,
    Elke keer weer een heel boeiend reisverslag en je beleeft het gewoon mee.
    Nog veel wandelplezier en je schiet nu al aardig op en op de foto's zien jullie er jaren jonger uit.
    Groeten, Kees

• 16 Juni 2011 - 19:27

Piet Vosbeek:

Volg jullie tocht nog steeds met veel belangstelling. Moet een geweldige ervaring zijn. Ook prachtige foto's.
    Jan, de tenoren missen je! Aan de foto's te zien smeer je je stem op tijd.
    Allebei veel wandelplezier en goede voortzetting.