Jambo, ha bari gani. Pyreneen in zicht. - Reisverslag uit Sauveterre-de-Béarn, Frankrijk van Hermien en Jan Kamphuis - WaarBenJij.nu Jambo, ha bari gani. Pyreneen in zicht. - Reisverslag uit Sauveterre-de-Béarn, Frankrijk van Hermien en Jan Kamphuis - WaarBenJij.nu

Jambo, ha bari gani. Pyreneen in zicht.

Door: Herjan

Blijf op de hoogte en volg Hermien en Jan

27 Mei 2011 | Frankrijk, Sauveterre-de-Béarn

De vertaling van deze Tanzaniaanse inleiding is: Hallo, hoe gaat het. Een kleine verwijzing naar ons sponsordoel.

21/5 Van Bazas naar Le Billon, 27 km.
s Morgens blijkt dat de nieuw aangelegde autobaan onze route verstoord. We worden naar het vertrekpunt gebracht met de auto. Hermien heeft al een paar dagen last van de knieen, maar de reuma medicijnen brengen uitkomst. Op ons overnachtingsadres is geen mogelijkheid om eten te kopen, dus sjouwen we 5 km een paar kilo meer mee. Want een biertje als aperitief is een verplicht onderdeel geworden evenals de wijn bij het eten. Er wordt echt op zijn Frans gekookt en gegeten. De gite staat bij een boerderij midden in de natuur. Het wordt een gezellige avond.

22/5 Van Le Billon naar Roquefort, 27 km.
Weer met zijn 5-en opgelopen. Hermien blijft ondertussen teken verzamelen, vandaag de vierde. Lekker wandelweer, bewolkt, droog, veel zandwegen en weinig klimmen. Om 16 uur zijn we in Roquefort, niet van de kaas, die ligt hier 400 km vandaan. We treffen in de gite Ton en Ine weer die we in Limoges hebben ontmoet en Brigit waar ze nu mee oplopen.
Jacques en Constant kennen veel planten en dieren en wij genieten van al hun informatie. Ook zien we 2 bijzondere orchideeensoorten.

23/5 Van Roquefort naar Mont de Marsan, 29 km.
De natuurstudietocht gaat weer verder. We zien een hertshoornkever, zowel een mannelijk als een vrouwelijk exemplaar. We krijgen veel uitleg over bomen die bij ons niet veel voorkomen, maar we zullen al die Franse namen echt niet onthouden.
Onderweg bekijken we een 10de eeuws kerkje in Bostens, waar we in de aangrenzende pelgrimsruimte koffie krijgen aangeboden.
In de gite koken we samen met de 3 Nederlanders, die hier ook weer zijn. Door al het bijpraten liggen we pas! om 22.30u in bed.
Jan weet nu ook dat hij spieren in zijn kleine teentjes heeft, want hij heeft daar echt spierpijn.

24/5 Van Mont de Marsan naar St Sever, 20km.
Nog net geen "rustdag", het is bewolkt en zolang de zon zich verscholen houdt, is het zeer aangenaam lopen. We blijven genieten van alle natuur info en doen het kalmtjes aan. Tussen de middag houden we siesta in het bos en om 15 uur zijn we in de gite, die is ondergebracht in een deel van een oude abdij. Naast de 3 andere Nederlanders treffen we ook Jos weer, die we sinds Limoges niet meer hadden gezien.
We koken vanavond voor 10 personen, want ook Stephan komt eten, hij slaapt op de camping.

25/5 Van St Sever naar Beyries, 29 km.
s Morgens nemen we afscheid van Lucile en Constant die een kennis gaan opzoeken en lopen samen met Jacques en later Stephan verder.
We willen eerst 17 km lopen, maar besluiten er nog 12 aan vast te knopen omdat voor morgen onweer wordt voorspeld. Het lopen gaat erg goed vandaag en vandaag valt eindelijk de wrat van Hermiens knie. Het ziet er weer goed uit.
Onze gite van vandaag staat in een afgelegen dorpje en ziet er speciaal uit. Het is een hal naast de Mairie en er worden geregeld feesten gehouden, Wij slapen op de buhne en op het toilet is tussen 2 urinoirs een douche gemonteerd. De rijdende epicerie (kruidenier) verdwijnt net voor onze ogen. Jacques weet een traktorbestuurder zover te krijgen dat hij er achter aan gaat en weer terug stuurt. We kunnen lekker inkopen doen en eten weer op zijn Frans.

26/5 Van Beyries naar Orthez, 17 km.
Een korte trip, dus lekker uitgeslapen tot 7 uur.... en pas om 8.40 uur op pad.
De onweersdreiging van gisteravond heeft vannacht alleen regen en een beetje wind opgeleverd. We kunnen droog vertrekken en met de twee snelwandelaars voorop zit het tempo er goed in en komen we al om 12.30 u in Orthez aan. Inmiddels kunnen we de Pyreneen met sneeuw al zien liggen. De touristinformatie verwijst ons drieen naar het klooster van de Clarissen en Stephan loopt door. Er wordt aangekondigd dat er ook nog 2 Franse pelgrims komen en tot onze verrassing blijken dit Lucile en Constant te zijn, ons groepje is weer compleet.

27/5 Van Orthez naar Sauveterre de Bearn, 25 km.
Een lekkere bewolkte dag met een temperatuur rond de 20 graden en soms wat zon. Aan de planten en bomen kunnen we zien dat we inmiddels al aardig naar het Zuiden zijn afgezakt.
Onderweg proberen we (Jacques en Lucile) de laatste paar slaapplaatsen te regelen in Frankrijk, maar dat valt niet mee. Hier komen steed meer pelgrims bij elkaar en alles zit vol. s Avonds is toch alles geregeld mede dankzij de contacten van de huidige B&B.
We klimmen en dalen enorm en dat vlak voor we de Pyreneen over moeten. een mooie training.

Weer bedankt voor de reacties!
Groetjes Herjan

• 27 Mei 2011 - 17:54

Monique :

Ben benieuwd of het bier en de wijn ook 'standhouden' in de Pyreneen :-))

• 27 Mei 2011 - 18:04

Nicole:

Mam, wat is dat voor teken, dat je al die teken verzameld?

Succes in de Pyreneen, een extra uitdaging!

• 27 Mei 2011 - 18:04

John & Ans:

Wat bijzonder moet dat zijn, om met deze mensen samen te lopen en deze ervaring te delen. Fantastisch om dit zo te mogen meemaken !
    Jullie lopen perfect op schema, knap hoor! Nog ca. 42 km naar St. Jean Pied de Port, dat zal met jullie tempo en dit inspirerende reisgezelschap waarschijnlijk wel 'los lopen' ! Succes met de Pyreneen ! Big hug uit Usselo, XXX

• 27 Mei 2011 - 19:16

Kees Pieters:

Hallo Herjan,
    Bij jullie is het beter weer dan hier en ik volg jullie belevenissen met veel plezier. Hermien doe rustig aan met je knieen want je moet er de rest van je leven nog mee. veel succes in de pyreneen en doe voorzichtig.
    Groeten, Kees

• 28 Mei 2011 - 07:53

Marjan:

kwaheri la France, karibishwa España!!
    De vertaling hoef ik er niet bij te leveren, toch? Met alle teken, wratten en rubber zolen onder controle de Pyreneen in. Wat een avontuur. Leuk dat jullie telkens met een vriendengroepje lopen. Zet 'm op in de bergen. We zullen er voor jullie ook een wijntje op drinken ;-)
    Hakuna matata!
    Liefs, Marjan en Ton

• 28 Mei 2011 - 10:13

Elly En Harm:

Back to basic.
    Gezondheid, natuur, eten en drinken en vooral lieve mensen om je heen.
    Op naar de Pyreneen!

Heel veel groetjes,
    Elly en Harm

• 28 Mei 2011 - 12:18

Els En Jan Arts:

Hallo Hermien en Jan.
    Wij volgen jullie op de "Voet".
    Op deze manier leren jullie het land en de bewoners wel echt kennen.
    Wij hebben ook nog een nieuwtje. Wij zijn oma en opa geworden van een kleinzoon. Leco. Zoon van Leo en Tanja.
    Het nieuwe stuk hebben we woensdag gelezen, maar naar mijn gevoel gaat dit niet door. Dit horen we woensdag wel.
    Nog heel veel succes, sterkte en tot een volgend verslag.
    Els en Jan

• 28 Mei 2011 - 12:53

Kees En Annie:

Wat een schitterend uitzicht zal dat zijn: de besneeuwdw Pyreneën
    Jammer dat je er nog overheen moet
    Maar wie weet is het een ongelooflijk mooie ervaring
    Veel succes en leuke ontmoetingen
    Groetjes

• 28 Mei 2011 - 17:30

Marianne:

Wat leuk om met een "vaste" groep op te lopen. Lijkt me ook een prachtig gezicht, die besneeuwde bergtoppen.
    Gaan jullie ook de sneeuw in of lopen de wandelroutes lager?

Liefs, Marianne

• 28 Mei 2011 - 18:13

Jan Joosten:

Petje af voor jullie prestatie. Ik heb wel eens overwogen om dit na mijn pensionering per fiets te gaan doen. Maar te voet ? Dat lijkt me nog een nog grotere uitdaging. Ik blijf jullie volgen. Succes en veel wandelplezier gewenst. Groet,

• 28 Mei 2011 - 18:13

Jan Joosten:

• 29 Mei 2011 - 15:48

Henk En Hannie:

In Spanje kwamen we de pelgrims ook tegen in Salamanca. Doorweekt van de regen, opzoek naar een overnachtingsplaats. We moesten gelijk aan jullie denken.
    we hebben al veel bewondering voor jullie, maar nu nog meer.
    En alweer een nieuwe uitdaging voor de boeg: de Pyreneen.
    Gelukkig dat jullie vrienden ontmoeten met een gemeenschappelijk doel en samen zoveel delen.
    Véél sterkte voor dit moeilijke gedeelte van de tocht!!!!.

• 29 Mei 2011 - 20:13

Ria En Peter:

Jambo,ha bari gani,

met ons gaat het goed, Wij zijn
    terug van een korte vakantie. alle verslagen gelezen van de afgelopen 2 weken. Geweldige reisverslagen.
    Wat zijn jullie al ver. blijf genieten v.d. tocht. en heel veel groetjes van ria en peter.