Het weer zit niet mee..... - Reisverslag uit Bazas, Frankrijk van Hermien en Jan Kamphuis - WaarBenJij.nu Het weer zit niet mee..... - Reisverslag uit Bazas, Frankrijk van Hermien en Jan Kamphuis - WaarBenJij.nu

Het weer zit niet mee.....

Door: Herjan

Blijf op de hoogte en volg Hermien en Jan

20 Mei 2011 | Frankrijk, Bazas

17/5 Van Mussidan naar Port St Foy, 34 km.
Ivm de aangekondigde warmte gaan we vroeg op pad, 7.30 uur. Voor de middag gaat het lopen geweldig en om 12.30 u hebben we al 23 km gelopen. Toen lekker met de voeten in een meertje gezeten tijdens het eten. Na de middag ging het tempo flink omlaag, want het werd steeds warmer. Ons water raakte zelfs op, dat hadden we nog niet eerder mee gemaakt. Net voor 17 uur waren we over. Bij de brug werden we opgewacht door iemand die ons naar de gite bracht. We hadden met Jacques een heel huis voor ons alleen en hebben samen heerlijk gekookt.

18/5 Van Port St Foy naar St Ferme, 27 km
Vandaag een iets kortere adstand, maar nog iets warmer, 28 graden in de schaduw en in de on dus heel veel warmer. Bij de lunch hadden we al 20 km gelopen en bij een kerkhof hebben we ons water bijgevuld. We hebben geleerd. Op elk kerkhof in Frankrijk is drinkwater beschikbaar!
Bij de gite aangekomen treffen we weer de 2 Belgen, die we ook in Sorges als gastheer hadden. Naast Jacques zien we ook Constant en Lucile weer en het wordt weer gezellig.
s Nachts doen de oordopjes goede dienst.
Trouwens Jan begint op de oudere broer van Ilona te lijken, hij is al 11 kilo kwijt.

19/5 Van St Ferme naar Bassanne, 26 km.
Voor vannacht een slaapplaats voor ons vijfen besproken in Bassanne, waar niets te koop is. Onderweg in La Reol afgesproken om 13 uur bij de kerk om samen boodschappen te gaan doen.
Om 8 u vertrokken, maar door de hitte wordt het toch nog een race tegen de klok, om de 20 km te halen. Dan blijken alle winkels dicht, dus gaan we eerst kerk en klooster bezichtigen en dan gaan 3 personen 1.5 km teruglopen om een supermarkt te bezoeken...
Toen we bijna in Bassanne waren konden we bij een sympathieke man op de route zoveel kersen van de bomen plukken als we wilden, heerlijk. De slaapplaats iets verderop blijkt een gerestaureerde molen uit de 13e eeuw te zijn met een horizontaal schoepenwiel. Nu is er een tentoonstellingsruimte, slaapzaal en een keuken in gecreeerd. Na een heerlijk avondmaal is het wederom heerlijk slapen.

20/5 Van Bassanne naar Bazas, 22 km.
Toen we wilden vertrekken ontdekte Jan rook en bleek er vlak bij de molen een brandje te zijn ontstaan. Met man en macht blusten we dit en toen kwam er een man aanrijden die het aangestoken bleek te hebben om oud hout op te ruimen...
Door de hitte hadden we toch nog lang nodig om 22 km te lopen.
Om 16 u komen we in Bazas aan bij de kathedraal, vanwaar we om 17 u naar het gastadres gaan. Hier mogen we na het diner nog even onze blog bijwerken.

Hartelijke groeten,
Herjan

• 20 Mei 2011 - 20:34

John & Ans:

Mmmm, ooit vroeger, (in een vorig leven .... !) iets bij de vrijwillige/bedrijfs -brandweer gedaan of zo ?!
    11 kilo, Jan toch, er blijft één bonk spieren over natuurlijk! Wat leuk dat jullie echte pelgrim-vrienden hebben, voor je over bent in Santiago ben je met een hele meute! Ik heb erg veel respect voor jullie inspanningen in deze hitte, dat vergt doorzettingsvermogen. Knap hoor !
    Geen smeltende autobanden ?!
    XXX, Ans

• 20 Mei 2011 - 20:53

Caroline:

Te veel warmte is niet fijn om in te lopen en ook nog eens 20-30 km.
    Jullie moeten wel opletten, dat straks niet alleen de schoenen nog naar Santiago lopen omdat jullie de kilo's verloren zijn.

Heel veel sterkte samen!!!

• 20 Mei 2011 - 21:06

Joep En Will:

Dit was de eerste keer dat jullie beginzin niet positief klonk. Ik dacht zelfs dat jullie regen hadden! Misschien hadden jullie dat wel liever gehad! Vol bewondering ( misschien ook wel wat jaloezie ?) volgen we jullie tocht. Hier kun je de rest van je leven op teren!

• 21 Mei 2011 - 07:54

JIM:

Da's wel heel warm zeg... Toch maar opstaan zodra het licht wordt?! Liefs van ons drietjes!

• 21 Mei 2011 - 08:50

Marjo & Huub:

Met alle respect, nu op naar de Spaanse grens.

• 21 Mei 2011 - 12:43

Kees En Annie:

Kennen jullie dat liedje: "in de hemel is geen bier, daarom drinken wij het hier"?
    Ook het water valt uit de hemel, dus komt het allemaal op het kerkhof terecht
    Hopelijk komen jullie er regelmatig voorbij
    Groetjes en hopelijk blijft de temperatuur niet te hoog

• 22 Mei 2011 - 06:50

Nicole:

Beter zo dan "Het zit weer niet mee" :-)
    Hier alles prima. Lisa blijft het heel leuk vinden om naar foto's te kijken van opa en oma die aan het "wandln" zijn.

• 22 Mei 2011 - 07:50

Will En Anne-Marie:

Ik werd even op het verkeerde been gezet door de aanhef over het weer. Maar inderdaad, heet weer is erg vermoeiend. Hulde voor jullie doodoorzettingsvermogen!

• 22 Mei 2011 - 08:09

Truus En Piet:

Zo, zo 11 kilo er van af. Ja Jan daar zakt je broek van af. Hermine hou hem maar goed vast zodat Hij niet weg waait. Maar met die warmte zal dat wel meevallen. Veel loop plezier.

• 22 Mei 2011 - 11:24

Kees Pieters:

Hallo Herjan,
    Met veel plezier jullie verslag gelezen en ik ben benieuwd hoe Jan er nu uitziet met -11 kilo.Jullie hebben beter weer dan hier want het is koud en harde wind.
    Nog veel wandelplezier verder en doe het rustig aan en geniet met volle teugen.
    Groeten kees

• 22 Mei 2011 - 17:56

Harry Rullmann:

Beste Hermien en Jan,
    Ik lees al een tijdje jullie verslagen. Goed te lezen wat jullie allemaal meemaken, soms zit het tegen, soms zit het mee. Maar het blijft mooi. Op 19 mei kwamen jullie bij Moulin de Piis aan, vorig jaar moest ik hier mijn tocht stoppen (harryrullmann.waarbenjij.nu). Ik vond het daar heerlijk rustig. Vrijdag a.s. ga ik er met de trein weer naartoe (La Réole) en hoop er weer te slapen, en vandaaruit verder naar Santiago.
    Jullie liggen ruim een week op mij voor, dus het zou toeval zijn als ik jullie ontmoet. Maar je weet nooit, in ieder geval wens ik jullie een mooie, inspirerende tocht.

• 23 Mei 2011 - 06:20

Lea Van Hek:

Passen jullie goed op jezelf elkaar en jullie gezondheid met deze hitte!!!!!!
    Veel sterkte samen, in gedachten loop ik met jullie mee.
    Groetjes Lea

• 23 Mei 2011 - 08:30

Mariet:

hallo sterke stappers
    wat geweldig hoe het allemaal bij jullie verloopt.
    Sinds zatedag ben ik weer thuis en gaat alles voetje voor voetje,maar het zit er op en is goed gelukt.jullie lopen maar ik ga lekkker buiten zitten en net zo genieten van de vogels en alles er om heen maar vooral van de kleinzoon Vincent.
    heel veel groeten
    Mariet en Lei

• 30 Mei 2011 - 11:05

Pierre En Gerrie:

waat good van og!Weej loupe idere daag en hiel klein stukske met og mei!Hiel veul sterkte vur de hoege berg!
    Herjan hald de moot durin!