Wij zijn de Pyreneen over! - Reisverslag uit Roncesvalles, Spanje van Hermien en Jan Kamphuis - WaarBenJij.nu Wij zijn de Pyreneen over! - Reisverslag uit Roncesvalles, Spanje van Hermien en Jan Kamphuis - WaarBenJij.nu

Wij zijn de Pyreneen over!

Door: Herjan

Blijf op de hoogte en volg Hermien en Jan

31 Mei 2011 | Spanje, Roncesvalles

28/5 Van Sauveterre de Bearn naar Arhansus, 24 km.
De route loopt langs veel kerken en kapellen, als ze open zijn gaan we even kijken. Vandaag o.a. een prachtige 12e eeuwse kapel bezocht, waar net iemand bezig was die de hele restauratie had meegemaakt. Hij bleef enthousiast vertellen vooral omdat Jacques en Constant door bleven vragen. Doordat die twee met iedereen een praatje aanknopen, leren we veel van de streek en kunnen zo bijvoorbeeld ook een boerderij van binnen bekijken.
Onze snelheid ligt ondertussen met rugzak op 5 km gemiddeld, soms zelfs 6 km per uur. Jacques heeft ons niveau duidelijk op een hoger plan gebracht.
Het chambre d'hote adres waar we nu zijn, is op veel pelgrims ingericht, een groot verschil met de gites. Een gite is ook vaak veel eenvoudiger en we horen dat sommigen daar bewust niet willen slapen.
Het eten en drinken ligt hier inderdaad op een heel ander niveau.

29/5 Van Arhansus naar La Madeleine, 24 km.
Vandaag is het een zeer warme dag, 33 graden met veel klimmen en dalen. We zitten echt vlak voor de Pyreneen. We vinden dit een zware dag. Onderweg mogen we ergens net zoveel kersen plukken als we willen en we eten ons buikje vol.
We hebben met ons 5-en onderdak in een stacaravan op een zeer rustige camping 1,5 km voor St Jean Pied de Port, omdat het verder overal propvol zit. De beheerder bezorgt ons 5 koele biertjes en brengt ons s avonds naar een restaurant in SJPdP en we lopen daarna terug.
Vlak voordat een onweer losbarst vliegen er tientallen gieren over. Volgens de streekbewoners om het onweer te ontwijken. Voor ons een unieke ervaring.

30/5 Van La Madeleine naar Hunto, 6 km.
Vanmorgen naar St Jean Pied de Port gelopen en eerst ons postpakketje opgehaald. Gelukkig was het wel binnen, al liet de postbeambte ons wel schrikken omdat hij het eerst niet kon vinden omdat hij op een tweede voornaam zocht en niet op de achternaam.
Daarna via de Port St Jacques binnen gekomen en door de Amis de St. Jacques ontvangen. De rugzakken konden we achterlaten om het plaatsje te bekijken.
Om 14.30 u vertrokken we naar Hunto, 300 m klimmen in 1.15 uur. We waren er sneller dan we dachten en toen we goed en wel over waren barstte er een onweer los en begon het geweldig te regenen.

31/5 Van Hunto naar Roncesvalles, 23 km.
Vanmorgen liep de wekker om 6 uur af voor de etappe die ons over de Pyreneen brengt, nog ruim 900 m klimmen en daarna weer 500 m dalen. Om 7.20 u vertrekken we droog, maar na een kwartier begint het te regenen en dat houdt niet meer op.
Door de mist kunnen we niet van mooie uitzichten genieten, maar het voordeel is dat het een fantastische wandeltemperatuur is. Het lopen gaat echt goed en om 12.30 u melden we ons in onze eerste Spaanse gite bij het klooster, waar plaats is voor 300 pelgrims. Wij hebben nr 122 en 123.
Hier nemen we afscheid van Lucile en Constant, die terugreizen naar huis om de tocht later voort te zetten.

Ria en Henk proficiat en iedereen bedankt voor de reacties.

Herjan

• 31 Mei 2011 - 13:28

Gerard Staals:

Misschien rust er wel een vloek op de oversteek naar Roncesvalles. Vorig jaar had ik ook alleen maar mist en regen: geen Pyrenee te zien. Maar de grootste hobbel is genomen: de echte Camino nadert.

• 31 Mei 2011 - 13:35

Joep En Will:

Proficiat!!
    Geweldig : over de Pyreneen!!
    En, Hermien geen last meer van de knieen? Wat hebben jullie een schat aan ervaringen. Hier kun je jaren op teren!

• 31 Mei 2011 - 13:35

Gerard Staals:

Nog even dit: in de Posada van Roncesvalles (we logeerden er vorig jaar) is uitstekend te eten. Altijd met 100 pelgrims aan tafel. Smakelijk eten straks!
    Gerard

• 31 Mei 2011 - 13:41

Anton Bruil:

Beste Jan en Hermien,
    Hoe ik - als relatieve buitenstaander en 'indirecte' kennis - uiteindelijk op jullie maillijst beland ben weet ik nog steeds niet, maar ik lees jullie reisverslagen met heel veel plezier. Leuk om als lezer een beetje te mogen delen in jullie avontuur. En omdat je erg goed kan schrijven Jan, is het ook bijzonder prettig lezen. Complimenten hoor! Het zal wel enige moeite kosten om na zulke einden wandelen elke keer weer de discipline op te brengen om een verslagje te "moeten" schrijven. Geweldig dat jullie gezond de bergen over zijn, da's maar goed ook gezien de steeds warmer wordende dagen. Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen in noord-Spanje. Mijn vader heeft de hele tocht per fiets afgelegd, en hij vond dat laatste stuk relatief zwaar. Ook omdat het aantal overnachtingsmogelijkheden in Spanje beperkter is dan in Frankrijk, als ik me goed herinner.
    Het ga jullie goed!
    Anton Bruil

• 31 Mei 2011 - 14:07

Hans :

Hermien en Jan ik ben wel een beetje jaloers op jullie maar vind het geweldig wat jullie presteren. Het grootste gedeelte zit er op dus nu volhouden en veel plezier beleven aan de tocht het is jullie weg dus geniet er van.
    ook de groeten van Door
    Hans

• 31 Mei 2011 - 14:17

Eugene Uiting:

Hallo Luitjes, super dat jullie eroverheen zijn. Jammer van het uitzicht maar volgens mij is dat om te zorgen dat de camino je nooit meer los zal laten. Altijd blijft die wens naar een overtocht met mooi weer!! Hahah..
    Ik weet natuurlijk niet welke route jullie willen lopen maar ik zou jullie willen aanraden om te zien of je kunt overnachten in Eunate. Dat komt pas na Pamplona, net voor Puenta la Reina een kleine omweg, maar ik vond het zeer de moeite waard. Ik wens jullie een prachtige voortzetting. Volgens Don Fransico (Frans uit Wenen die ik in 2008 trof) komen jullie nu op de energie route. Geniet ervan.

Eugène en Donja

• 31 Mei 2011 - 14:21

Truus En Piet Vosbee:

Proficiat met het feit dat jullie reeds over de Pyrieën zijn. Prachtige foto's aangetroffen. Vraagje; hoever nog?
    Uit jullie tekst begrijpen we dat de verblijfplaatsen toch niet al te primitief zijn.
    Prettige voortgang toegewenst.

• 31 Mei 2011 - 14:48

Kees En Annie:

Wat zien jullie er lekker ontspannen uit op de foto's
    Erg leuk om te zien
    We hopen dat jullie blijven genieten en ook gezond mogen blijven
    Geweldig dat jullie al over de Pyreneën zijn
    Veel succes en veel plezier
    Groetjes

• 31 Mei 2011 - 15:03

René&Valerie Heijnen:

Was nog even aan het lezen over mijn eigen pelgrimstocht die 4 weken geeden eindigde in Santiago. Ik zit nu weer midden in de sleur van alledag hoewel ik me had vorgenomen om kalmer aan te gaan doen. Dat lukt met moeite. geniet ze daar in Roncesvalle ook al regent het. En geniet vooral avn de Spanjaarden andere pelgrims. BonCamino ! Ben jaloers...

• 31 Mei 2011 - 15:15

Lenny:

Klasse, wat een kanjers zijn jullie!
    Genieten is een kunst.
    Goede reis verder!

• 31 Mei 2011 - 15:20

Ton En Marjan:

Mooie foto's. Zo te zien hebben jullie hulp gehad van een vliegend hert over de Pyreneeen, goede vondst! :-)
    Proficiat met deze grote (en hoge) mijlpaal. Sterke voeten en benen gewenst voor het stuk dat nog komen gaat (we hebben er in ieder geval alle vertrouwen in).

• 31 Mei 2011 - 17:47

Kees Pieters:

hi herjan,
    Met veel plezier je reisverslag gelezen en ik bewonder jullie dat je die afstanden zomaar over de pyreneen loopt met die warmte.
    Nog veel wandelplezier verder ,
    Groeten,
    Kees

• 31 Mei 2011 - 18:05

Monique :

Leuke foto's!
    1 locatie herkende ik zowaar, heeft vast met m'n naam te maken ;-)

• 31 Mei 2011 - 18:46

Nicole :

Bienvenidos a España!!!

Volgens het overzicht met de route en afstanden zijn jullie inmiddels al op 2/3 van jullie tocht. Helemaal super dat het zo goed gaat. En wat een planning hebben jullie vooraf gemaakt zeg. Het komt wel heel mooi uit.

Leuke foto's!

• 31 Mei 2011 - 18:54

John & Ans:

It's like living a dream...
    Maar dat zullen jullie vast niet gedacht hebben tijdens de beklimming van de Pyreneen ! Hartstikke leuk die foto's ! Ik herkende ook een plek, zelfs de setting, maar dat had zeker níet met mijn naam te maken ;)
    Dormir bien con todos los 300 peregrinos!

• 31 Mei 2011 - 19:07

Irene Vd Bekerom:

! Qué bien, estaís en España!
    Ik volg jullie met veel interesse en een beetje jaloezie. Wat een belevenissen: hou vooral vol en geniet van het mooie spaanse land.groetjes, Irene

• 31 Mei 2011 - 19:07

Sraar En Cora:

Ha woudlopers....jullie zien er indrukwekkend uit met de volle bepakking. Leuk om letterlijk jullie weer even te zien. Het zal nog wat voeten in de aarde hebben om ooit weer te wennen aan Velden !? Maar daar zijn jullie nog helemaal niet mee bezig ? Mooi dat jullie die hobbel en magische grens gehaald hebben. En nu nog ....km ? Alle goeds en hartelijke groet van ons.

• 31 Mei 2011 - 20:10

Mariet En Lei:

Hallo Hermien en Jan
    Proficiat met jullie overtocht.
    Wat fijn dat jullie dit kunnen doen ,uit elk verslag proef je hoe jullie genieten ondanks de hitte of de regen. Hou vol met dat stevige stappen(daar twijfelen we niet aan ) dan bereiken jullie vast je eind doel .weej doon ´t zutjes aan en alles kump good.
    groetjes Lei en Mariet

• 31 Mei 2011 - 20:48

Ria Kamphuis:

Bedankt voor jullie felicitatie. Leuk jullie verhalen te lezen. Fijn dat jullie zo genieten. Hou vol en geniet ze, Ria

• 01 Juni 2011 - 19:37

René En Cora:

Wat een prestatie leveren jullie.
    We zijn vol bewondering, fijn om al die interessante mensen te ontmoeten. Hetlijkt ons een unieke ervaring. Het zal straks weer enige tijd nodig hebben om weer te wennen aan het gewone dagelijkse leven lijkt ons. Genoten van de foto's
    Rene en Cora

• 01 Juni 2011 - 20:02

Ben & Ineke:

Jullie worden bedolven met alle lofuitingen ( mooi he ?)ik neem alleen
    mijn petje af voor jullie en wens jullie nog vele mooie momenten.
    Ben & Ineke