Lopen op Michelin banden? - Reisverslag uit Mussidan, Frankrijk van Hermien en Jan Kamphuis - WaarBenJij.nu Lopen op Michelin banden? - Reisverslag uit Mussidan, Frankrijk van Hermien en Jan Kamphuis - WaarBenJij.nu

Lopen op Michelin banden?

Door: Herjan

Blijf op de hoogte en volg Hermien en Jan

16 Mei 2011 | Frankrijk, Mussidan

Vooraf een paar berichtjes:
Marta have you seen that my sister has answered your question?
Mariet, we wensen je een voorspoedig herstel toe.
Hennie, vast proficiat met jouw verjaardag morgen.
Eugene, als het ons tegenzit vermelden wij dat ook, maar tot nu toe verloopt het echt prima.

13/5 vervolg in Sorges.
Als wij terug komen van de Mairie, waar we de blog konden bijwerken, zien we een medepelgrim in de gite, Jacques uit Nevers.
Sorges blijkt een truffeldorp te zijn, maar helaas is het museum gesloten. s Avonds wordt dit helemaal goed gemaakt, als er vier gasten uit het dorp verschijnen die door de beheerders waren uitgenodigd voor het eten. Zij bieden als tegengebaar toast met truffelspastei en champagne aan. Het is, dat vertellen ze er eerlijk bij, de goedkope soort van 900 euro per kilo en niet die van 3000 euro per kilo. Het smaakt heerlijk en er ontstaat een leuke sfeer. Een historische uiteenzetting over de kerk en de bijgebouwen {de garage is nu een een gite} volgt en het duurt lang voor de maaltijd begint en eindigt. Tegen de gewoonte in liggen we pas om half elf in bed, terwijl de beheerders en hun gasten tot 02.00 uur doorgaan. Wij slapen met zijn drieen overal doorheen.

14/5 Van Sorges naar Perigueux, 22 km.
Omdat er meerdere routes worden aangegeven met de zelfde tekens en wij maar één beschrijving hebben, is het soms nogal verwarrend om "onze" route er uit te halen en we verlopen ons weer eens. Ook is het bewolkt en miezerig, dus de dag start maar matig. Tegen de middag is de zon er weer en om half drie arriveren we in de kathedraal van Perigueux waar net een trouwerij aan de gang is. We bekijken de kathedraal en het oude klooster en daar treffen we Jacques die ook op ons nieuwe adres bij Sue blijkt te slapen. We treffen het super met een avondvullend diner, gebruik van de wasmachine, kamer plus handdoek en een zeer uitgebreid ontbijt. Vooral de hartelijkheid en de behulpzaamheid zal ons bijblijven.
In La Coquille bleken de hakken van Jan zijn schoenen al weer versleten, na ca 50 km en daarom haalt hij een stuk autoband bij de plaatselijke garage. Ook daar lacht iedereen zich rot als ze horen wat de plannen hiermee zijn. Jan snijdt plakjes van de band en plakt die met seconden lijm onder zijn schoenen. En waarachtig, het werkt! We hebben nog geen schoenmaker gevonden die zo gek was een deel van de band onder de schoenen te lijmen. Het verhaal gaat nu dat een Nederlander zo snel gaat, omdat hij autobanden onder zijn schoenen heeft.

15/5 Van Perigueux naar St Astier, 24 km.
Om 8 uur starten we met zijn drieen, maar Jaccques heeft duidelijk een hoger tempo en we laten hem gaan. Met een afkorting uit het boekje van Constant en Lucile weten we de route 2 km in te korten en ook een weg met veel stijl klimwerk te omzeilen.
Jacques is dan ook zeer verbaasd als hij ons met de middagpauze languit in het gras ziet liggen en wij hebben de grootste lol.
De laatste 5 km lopen we samen en komen we door Annesse, waar een soort braderie is rond een molen en alle mensen in middeleeuws kostuum in de kraampjes staan. Het blijkt dat in heel Europa molendag wordt gevierd. Wij worden uitgenodigd op de koffie en koek en gaan uitgebreid op de foto met iedereen.
Telefonisch hebben we met zijn drieen een chalet besproken op de camping maar dit blijkt bij aankomst een tent te zijn, voorzien van keuken, slaaptenten, toilet en douche. We slapen er heerlijk.

16/5 Van St Astier naar Mussidan, 24 km.
Als we wakker worden, is het echt koud in de tent en we starten met 3 lagen kleren aan om 7.45 uur. Al gauw zijn we aan het afpellen en om 10 uur lopen we in ons hemd, zoals we gewend zijn...
Het wandelen gaat lekker en om 14 uur zijn we al over. Een mooie training voor morgen, dan staat er een route van 34 op het programma.
We zitten nu op de Mairie weer te typen en gaan zo naar onze gite, waar we straks Jacques ook weer treffen. Toen we Mussidan binnen wandelden, werden we enthousiast verwelkomt door Constant en Lucile, die 2 km verderop slapen, leuk.

Warme groetjes, Herjan

• 16 Mei 2011 - 13:53

Kees En Annie:

Gelukkig hebben jullie het merk van de autoband vermeld, zodat wij het ook eens kunnen proberen
    Veel goed weer en loopplezier
    Groetjes

• 16 Mei 2011 - 14:02

@ns:

Idee: volgende reparatie met een autoband met ingebouwde navigatie ?!

• 16 Mei 2011 - 14:09

Hennie:

Fantastisch, deze avontuurlijke tocht; en nog tijd om aan verjaardagen te denken. Her volgend jaar gaan we er weer vol tegenaan.
    Veel succes en toy, toy.

• 16 Mei 2011 - 14:32

Caroline:

Wat een geweldig reisverslag weer en als je niet voorzien bent van comfort, wordt je nog creatief en vindingrijk. Ik vind het al heel wat dat je voor je aan zo'n lange pelgrimstocht begint te lopen, nog er aan denkt om secondenlijm mee tenemen?!
    heel veel plezier en loopgenot gewenst. Ce la vie!

• 16 Mei 2011 - 16:50

Kees En Han:

Hi pelgrims,
    Fantastisch dat idee van die autoband, je kan wel merken dat je vroeger bij R&D gewerkt hebt maar Vredestein loopt beter.
    Nog veel wandelplzier en ik verlang al naar het volgende verslag.
    Loop ze en geniet ervan.
    Groeten, Kees

• 16 Mei 2011 - 17:13

Eugene:

Hoi Jan en Hermien, Super dat het zo goed gaat. Ik ben ook blij dat jullie die man (met de hamer) nog niet ontmoet hebben en wens julllie toe hem ook niet te zien. Geweldige vondst van die schoenzolen maar ongelogen ik heb echt wel eens schoenzolen gehad met goodyear erop. prachtig alle ontmoetingen en ja ook truffel voor de prijs van een appel en een ei zijn heerlijk. We wensen jullie verder veel wandelgenot. Eugène en Donja

• 16 Mei 2011 - 20:12

Henk En Hannie:

Hoi Hermien en Jan,
    Geweldig idee om op autobanden te gaan lopen. Ik kan me goed voorstellen dat het dan wat sneller gaat. Super dat jullie tijdens het wandelen zoveel mensen ontmoeten. Mooi om te lezen dat jullie er echt van genieten.
    Succes en heel veel plezier.

• 16 Mei 2011 - 20:17

Suus:

Jullie zijn al ver zeg! Heb me er over verbaasd vanmiddag! Super dat het zo goed gaat. Ingenieus, een schoen met vloerbedekking en autoband.. Tijd om patent aan te vragen Jan? Tenmiste, als dit het langer dan 50 km volhoudt..

Liefs!

• 17 Mei 2011 - 08:44

Piet Vosbeek:

Hermien en Jan heel optimistisch reisverslag. Voor een hart onder jullie riem; reken op een behoorlijke gift van ons.
    Veel loopplezier.

• 17 Mei 2011 - 11:04

Marianne:

Ik heb net even jullie schema gekeken. Wat een knappe planning. Het klopt tot op de dag! Hulde, zowel voor het plannen, maar vooral voor het lopen.

Enne, Jan, je hebt toch wel zomerbanden genomen, hé? Winterbanden slijten sneller bij de temperaturen die jullie hebben.....

Succes!

Groet,

Marianne

• 17 Mei 2011 - 11:46

Merel En Egbert:

Geweldig die creativiteit die jullie laten zien, met de schoenhak. Fijn dat alles zo goed en soepeltjes verloopt, dit goed blijven volhouden. Wanneer wij uit Frankrijk terug zijn, zien we jullie weer heelhuids in Velden terug.

• 17 Mei 2011 - 17:22

Harry En Cobi:

We lezen met veel bewondering jullie verhalen. Een echte prestatie deze tocht.
    Hopelijk ging het vandaag (17/5) ook goed met de lange tocht van 34km.
    Een bijdrage voor het Mto wa Mbu ziekenhuis zal worden overgemaakt.
    Groetjes uit Oss
    Harry en Cobi
    (senioradvies.nl)

• 17 Mei 2011 - 23:19

Annie En Cor:

Hallo Hermien en Jan
    Heb vanavond om zes uur een bericht verstuurd maar dat is niet goed gelukt,daarom nu,na Animo,op nieuw proberen,met advies van Piet Vosbeek.Eindelijk een bericht uit deze hoek,en het wordt tijd ook.Je zit in de buurt van Villeneuve-Sur-Lot.Hier heb ik in de begin jaren zestig kassen gebouwd.Niet dat ik jouw wil vragen om te kijken of die nog recht opstaan, nee,maar je weet het ,dat waren mijn wilde jaren.Kijk eens goed rond of je iemand ziet die op mij lijkt.Het moet iemand zijn rond de vijftig. Doe hem of haar de groeten van mij beloof mij dat je niet mijn adres zult verklappen,Ons huwelijk is nog dik in orden.Nu zonder flauwenkul zo te lezen gaat het goed met jullie.Wie wensen jullie nog een mooie reis.
    Groetjes Annie en Cor.

• 17 Mei 2011 - 23:19

Annie En Cor:

Hallo Hermien en Jan
    Groetjes Annie en Cor.

• 18 Mei 2011 - 10:24

Marie-Louise:

Het blijft genieten van jullie verhalen. Ik ben blij dat ik niet de verhalen hoor die ik 2 weken van een goede kennis hoorde die ook met haar man gelopen heeft. Die waren zeer veel minder positief. Dacht ik eerst nog dat kan ik ook nog wel gaan doen verging me die lust na haar verhalen. Jullie mooie belevenissen trekken dat gelukkig weer wat recht. Ga zo door!! Vanavond zal ik Zus Alard weer eens bijpraten over jullie tocht (zoals beloofd). Groeten van Marie-Louise

• 18 Mei 2011 - 15:38

Annek En Nol:

Hopelijk hebben jullie ook bandenplak spullen mee. Wij hadden bij Carcassonne voo het eerst in 5 jaar een lekke band (met de fiets).
    Doen jullie een beetje rustig aan of wordt het record verbroken?
    We lezen jullie verslagen met plezier.
    Groetjes

• 18 Mei 2011 - 20:14

Gerrie En Pierre :

Het is al een paar weken geleden ,dat wij jullie gezien hebben!Wij hebben een hele fijne reis gehad!Jullie houden de moed erin en liggen daarbij ook nog in het gras!
    Hoe komen jullie aan die bruikbare ideeën!In Bars,de beloofde kaars laten branden.Veel gezelligheid met jullie km.
    die jullie nog gaan.Toy Toy Toy!!!

• 18 Mei 2011 - 21:08

Wiel En Truus:

Hallo samen,
    Dat is nog eens een verrassing. Truffelpastei en champagne en dan op autobanden verder lopen! Het contrast kon niet groter. Zo te lezen gaat het nog allemaal goed. En nu maar hopen dat je geen sneeuwkettingen nodig hebt!!
    Wij wensen jullie nogmaals een fijne voortzetting van jullie avontuur en blijf genbieten van alles wat je ziet en beleeft.
    Groetjes uit Tegelen.

• 19 Mei 2011 - 12:25

Thea :

Ik lees met plezier wekelijks jullie reis verslag .en dat jullie er zelf ook zo van genieten ,en alles lekker naar jullie wens verloopt .Jan hou een stuk reserveband bij je , je weet maar nooit ,of heb je inmiddels al een schoenmaker gevonden .Ik wens jullie veel succes en nog veel wandelplezier .
    Groetjes Thea oet velde

• 20 Mei 2011 - 17:15

Peter Geurts:

Fijn om te horen dat het jullie goed gaat en dat jullie zo genieten van de tocht!

Ook van Karin veel groeten,

Peter