Bijna op de helft. - Reisverslag uit Sorges, Frankrijk van Hermien en Jan Kamphuis - WaarBenJij.nu Bijna op de helft. - Reisverslag uit Sorges, Frankrijk van Hermien en Jan Kamphuis - WaarBenJij.nu

Bijna op de helft.

Door: Herjan

Blijf op de hoogte en volg Hermien en Jan

13 Mei 2011 | Frankrijk, Sorges

3/5 Van Velles naar Cuzion, 32 km.
Vannacht heeft het geonweerd en kennelijk goed geregend, want het was buiten erg nat. Zeer bewolkt, maar niet koud, gingen we op pad. Al snel lopen we in ons hemd, want de zon heeft ondanks de bewolking al veel kracht. De natuur is hier al veel verder dan in NL. De irissen zijn al uitgebloeid en de brem staat volop in bloei. We horen dat de kersen zelfs al rijp zijn. We hebben telefonisch een gite gereserveerd, maar nu ligt hij eens niet naast de kerk maar 1.5 km verderop aan een rivier, een geweldige plek midden in de natuur. Een aardige mevrouw loodst ons er naar toe en biedt zelfs aan om de auto op te halen en met ons boodschappen te gaan halen. Dankbaar nemen we dit aanbod aan, want we moeten toch eten.

4/5 Van Cuzion naar St Germain Beaupre, 25 km.
Na even zoeken naar de weg, mogen we 3 km lang klimmen. Dat schiet niet zo erg op, maar via enkele zelf gekozen asfaltwegen kunnen we later de route 4 km inkorten maar er blijft nog genoeg over....
We hebben wel een overnachtingsplek besproken, maar door een misverstand geen eten bij ons. De gastheer geeft ons brood, kaas en eieren en dat gaat er goed in. Wij krijgen gezelschap van Jonathan uit Wales, die een paar weken weer een deel van de Camino loopt.

5/5 Van St Germain Beaupre naar Benevent l'Abbay, 30 km.
We kiezen zelf een binnenweg, maar komen op de koffie. We komen bij een riviertje zonder brug. Eerst via stenen overgestoken, maar toen kwamen we op een eilandje terecht met meters hoge brandnetels en braamstruiken. Dus weer terug en na lang zoeken besluiten we op een doorwaadbare plaats blootvoets over te steken. Weer een ervaring rijker, vooral voor Hermien die kontakt maakt met Frans schrikdraad en pardoes onderuit gaat. Daarna gaat het prima, want we komen de rijdende bakker tegen en krijgen zelfs een goed reisadvies. Als we over zijn kunnen we boodschappen doen en hebben een gezellige avond met Jonathan en onze Catalaanse vrienden, die we hier opnieuw treffen en die hun laatste etappe gelopen hebben, morgen gaan ze weer naar Barca.

6/5 Van Benevent l'Abbay naar Chatelus le Marcheix, 19 km.
Als we samen met Jonathan op pad gaan treffen we opeens Jos aan, die gelukkig geen problemen meer heeft van de hondebeet in zijn been. We lopen via een moole route veel door de bossen, dus aan schaduw geen gebrek want het is nog steeds bloedheet.

7/5 Van Chatelus le Marcheix naar St Leonard de Noblat, 30 km.
Een bloedhete dag en wij maar op en neer in een zeer mooie omgeving. Onderweg lekker met de voeten in een rivier, heerlijk na 15 km asfalt.
Later treffen we Jonathan en Jos aan op een terrasje en wij schuiven aan. Lekker gegeten wat de pot schafte.
De gite , die we geregeld dachten te hebben, zat vol, maar met een extra matras kunnen we toch allemaal slapen.

8/5 Van St Leonard de Noblat naar Limoges, 22 km.
De bewolking was nog dicht toen wij op pad gingen om 7.50 uur. Maar al snel trok de hemel open en het werd vertrouwd warm. Geregeld komen we de andere gite slapers onderweg tegen en soms lopen we in optocht. Zo kunnen we vast aan Spanje wennen.
Onderweg bellen we Lisa om haar te feliciteren met haar tweede verjaardag. Tegen 12 uur pauzeren we in Feytiat, als daar net een 8 mei herdenkingsceremonie begint ter gelegenheid van het einde van WO2. Na afloop worden wij, 5 Fransen, Jonathan en wij, uitgenodigd op de borrel met chips die voor de gemeenschap was georganiseerd. Erg leuk.
We overnachten bij de zusters Feanciscanessen naast de kathedraal, waar we s avonds de mis bijwonen.
Tijdens een gezellige avond nemen we afscheid van Jonathan.

9/5 Verplichte rustdag in Limoges.
Om lijf en schoenen te laten repareren blijven we ook de maandag. Hermien heeft al 6 weken een gezwelletje op de knie die steeds groter wordt en pijn gaat doen. Via een huisarts gaan we naar het ziekenhuis, waar uiteindelijk blijkt dat het een snel groeiende wrat is, die nu met stikstof wordt behandeld.
Ook Jan's schoenen moeten gerepareerd worden, maar de winkels zitten dicht.

10/5 Van Limoges naar Flavignac, 27 km.
De schoenmaker meteen om 8 uur een klusje bezorgd en om 9.15 uur kunnen we op pad. Omdat de lijm nog moet uitharden, loopt Jan de eerste 2 uur op zijn sandalen. De geplande route van 27 km brengt het tempo er goed in, want voor 17 uur moeten we de sleutel in ontvangst nemen.
Onderweg krijgt Jan een pak melk aangeboden als hij naar een winkel vraagt, die gesloten blijkt te zijn. Onder het lopen maken we kennis met
Lucile en Constant, 2 Fransen die de Camino in etappes lopen. We komen mooi op tijd binnen in de gemeente gite.

11/5 Van Flavignac naar La Coquille, 23 km.
Om de hitte iets voor te blijven staan we om 6.30 u op. We snijden een bocht af van 8 km, zodat we lekker tijd hebben om onderweg met de voeten in het water te zitten.Het is zo warm dat de teer druppels spontaan uit het asfalt zweten en onze stokken blijven plakken. Als we over zijn, blijken we bij een gite te slapen waar de gastvrouw ook tijdelijk verblijft. Later komt Stefana uit Toulouse er nog bij, die spontaan 10 euro doneert voor ons project.

12/5 Van La Coquille naar Thiviers, 20 km.
Na onweer en regen s nachts, regent het waarachtig ook als we om 7.30 u willen vertrekken. Wa wachten een half uurtje tot de onweer over is en starten in de regen, de eerste regen sinds 5 weken. Na 1 uur wordt het al weer droog en we lopen via mooie routes dwars door het bos, waar de wegen soms onbegaanbaar zijn door het water. Tussen de middag eten we ons brooed bij een Jardinerie a la Dings, zodat we er lekker bij kunnen zitten.
Om 13.30 u zijn we al op een gite op een camping, waar later ook Lucile en Constant blijken te overnachten.
Het wordt een heel gezellige avond.
Constant maakt ons attent op het geluid van de hop, een 25 cm grote vogel met een grote bruine kuif.

13/5 Van Thiviers naar Sorges, 15 km.
Vandaag een korte etappe, we starten om 8 uur en zijn om 12 u over. De gemeente secr helpt ons bij het zoeken naar een adres voor morgen. De gite ligt hier vlak achter de Mairie en de kerk. We worden opgevangen door twee Belgische hospitaliers, die ons pasta en rijst en een drankje aanbieden.
Nu zitten we hier op de Mairie om onze blog bij te kunnen werken, waar we natuurlijk heel blij mee zijn.

Allemaal weer heel hartelijk dank voor de reacties en tot de volgende keer.

Herjan

• 13 Mei 2011 - 15:34

Eugene Uiting:

Zo dat was effe geleden dat we bericht van jullie kregen. Echt super jongelui dat t zo voorspoedig verloopt. Nog geen man met de hamer gezien zo te lezen. Of mogen wij dat niet weten? Echt fijn om jullie te mogen volgen en wij wensen jullie dan ook veel succes verder. Donja en Eugene

• 13 Mei 2011 - 15:47

Sef En Gé:

Wij zijn op vakantie geweest en hebben heel wat te lezen na terugkomst. Wat zijn jullie inmiddels al ver! En wat ontmoeten jullie leuke mensen onderweg. De tweede helft gaat nu ook vast en zeker goed. Groetjes en veel plezier

• 13 Mei 2011 - 15:59

Kees En Annie:

Wat een belevenissen
    We hebben nog niets kunnen merken van enige vermoeidheid
    We hopen dat jullie door de leuke ontmoetingen optimistisch blijven
    Geniet nog maar lekker, dan doen wij dat ook
    Groetjes en tot de volgende keer

• 13 Mei 2011 - 17:20

Leo En Tonnie:

Met respect maar met nog met veel meer plezier lezen we hoe jullie deze tocht ervaren en lopen we vanaf Velden af en toe een stukje met jullie mee.
    Veel succes en groetjes

• 13 Mei 2011 - 17:53

Irene Vd Bekerom:

Ik geniet erg van jullie verhaal en belevenissen.Wat 'n heerlijke onderneming; hou vol!!groet, Irene

• 13 Mei 2011 - 19:04

Hans,Monique,De Kids:

Wat een wereldwandeling en zoveel gastvrijheid onderweg ,geweldig hou vol, wij volgen jullie vanuit Velden.
    Zo,nu ga ik aan het gras bij jullie beginnen.
    Groetjes en een poot van Tara.

• 14 Mei 2011 - 10:31

Kees En Han:

hi hermien en jan,
    We volgen jullie wandeltocht met veel belangstelling en hebben er veel bewondering voor. Het weer is beter dan hier alleen wat warm heb ik gelezen. Wens Hermien beterschap met haar wrat en nog veel wandelplzier want jullie hebben nu toch tijd zat.
    Groeten Kees

• 14 Mei 2011 - 17:17

Will En Anne-Marie:

Het is al even geleden dat we reageerden, maar we zaten 10 dagen in Cappadocië, een prachtig gebied. Nu is het weer werken geblazen. Fantastisch zoals jullie lopen en genieten van de natuur en mensen om jullie heen! Houd vol.

• 14 Mei 2011 - 22:34

Irma:

Beste Hermien en Jan,
    Mey veel bewondering voor jullie heb ik jullie reisverslag gelezen.
    Houd vol en geniet!!

Warme groet van Irma

• 15 Mei 2011 - 20:52

Toos En Jan Theelen:

Fijn om weer iets van jullie te horen .
    Wat een belevenissen allemaal.
    Stuur eens een regenbui naar Velden
    want het is hier kurkdroog.
    Jan en Hermien goede reis en houd vol.
    Succes en groetjes,
    Jan en Toos.

• 15 Mei 2011 - 21:47

Mie:

Wat een belevenis wat jullie mee maken.Ik hoop dat je de reis helemaal kunt vol brengen. En geniet er nog maar van.Hier is nog alles goed.
    Groetjes Mie

• 16 Mei 2011 - 13:17

Elly En Harm:

Terug van 3 weken Indonesie lezen we jullie ervaringen weer. Petje af, iedere dag weer op pad en dan ook vaak met hoge temperaturen. Fijn dat jullie ook zoveel boeiende ontmoetingen en gezellige avonden hebben.
    Toy, toy, toy.

Elly en harm