Wandelen in het land van de Basken. - Reisverslag uit Puente la Reina, Spanje van Hermien en Jan Kamphuis - WaarBenJij.nu Wandelen in het land van de Basken. - Reisverslag uit Puente la Reina, Spanje van Hermien en Jan Kamphuis - WaarBenJij.nu

Wandelen in het land van de Basken.

Door: Herjan

Blijf op de hoogte en volg Hermien en Jan

03 Juni 2011 | Spanje, Puente la Reina

1/6 Van Roncesvalles naar Zubiri, 21 km
Vanmorgen waren de kleren weer droog, maar de schoenen, waar we oude kranten in hadden gestopt, waren nog nat. We vertrokken om 7.20 u bij bewolkt weer en 10 graden. Extra kleding was nodig tot de zon rond 10 u doorbrak.Om 8 uur hebben we afscheid genomen van Jacques en Stephan. Zij lopen veel sneller en willen vandaag al in Pamplona zijn.
Met Jacques hebben we 2,5 week intensief op getrokken en het afscheid was een emotioneel moment. We hebben beloofd hem volgend jaar in Nevers op te zoeken.
Al om 12.50 u waren we in Zubiri en hebben de gite opgezocht. Na de middag lekker rustig aangedaan, rond gewandeld en boodschappen gedaan.

2/6 Van Zubiri naar Pamplona, 20 km.
In de gite met 24 bedden per kamer lekker geslapen. We waren vroeg wakker omdat veel mensen op tijd wilden vertrekken, dus om 6.55 u gingen wij ook al op pad. Lekker wandelweer, bewolkt tot 9 uur toen kwam de zon voorzichtig te voorschijn. Door een mooie omgeving gelopen, iets geklommen en geweldige uitzichten. De Spaanse huizen zien er duidelijk anders uit dan in Frankrijk, maar dat blijkt wel uit de foto's. Ook zijn er veel wandelpaden speciaal aangelegd voor de pelgrims, omdat die anders op de weg zouden lopen.
We missen ons groepje, we voelen ons een beetje alleen tussen de vele pelgrims om ons heen. Het is nog even wennen.
In Villava kwamen we langs een schoenmaker die aan het werk was. Kennelijk is Hemelvaart hier geen feestdag. Na een korte aarzeling durfde de schoenmaker het aan: er komen eindelijk nieuwe hakken en zolen onder van een kwaliteit die men niet zomaar op voorraad heeft, die Monique had opgestuurd.
Ondanks 2 uur wachten op de schoenen, zijn we toch al om 14 uur in Pamplona. De herberg staat midden in het centrum en is gevestigd in een vroegere kerk. Na de douche gaan we de stad verkennen. In de kathedraal zien we wat ze met "het rijke roomse leven" bedoelen. ook lopen we door de straatjes waar over ruim een maand de stieren doorheen denderen.

3/6 Van Pamplona naar Puente la Reina, 23 km.
Rond 7 uur vertrekken we en we lopen al snel in ganzenpas, het is redelijk druk. Windmolens bepalen het beeld aan de horizon, over die bergketen moeten wij ook. Vanmiddag weer een klim van 400 naar 800 meter gemaakt. Een middelzware tocht volgens de routebeschrijving.
De herberg van de Padres Reperadores, waar we om 13.30 u zijn, is niet meer zo spartaans als in de beschrijving van 2005. Met 6 personen op een kamer is bijna luxe, gezien de eerdere ervaringen in Spanje.

Iedereen de hartelijke groeten,

Herjan

• 03 Juni 2011 - 17:10

Thea:

Hoi Hermien en Jan,

jullie foto's geven ook een mooie indruk van de gezellige momenten die jullie meemaken met medepelgrims. En je wordt toch jaloers op onze ziekenhuizen!
    Geweldig dat Santiago steeds meer in beeld komt ondanks de tegenslagen soms. Dapper hoor.

Groetjes
    Thea

• 03 Juni 2011 - 20:12

Peter Geurts:

Het schiet al behoorlijk op met jullie tocht! Het lijkt nog maar kort geleden dat jullie vertrokken en toch zijn jullie inmiddels al weer twee maanden onderweg. Succes met de etappes in Spanje, met nieuwe zolen moet dat wel lukken.

Veel groeten, Peter

• 03 Juni 2011 - 22:25

Caroline:

Ik heb jullie reisverslagen steeds gelezen en er af en toe op gereageerd, op mijn manier.
    Waar ik nu aan denk is, hoe zal jij je komende donderdag voelen, toch wel apart, of zit ik hier mis?
    Of heb een bepaald doel voor ogen die donderdag?
    Ik blijf jullie reisverslagen volgen en hoop dinsdag weer een reisverslag te lezen!
    Toy toy toy en maak er wat van DIE donderdag!

• 04 Juni 2011 - 12:21

Kees En Annie:

Wat een drukte overal.
    Ik hoop dat jullie goeie slapers zijn, want als er iemand snurkt, ben je wel de klos. Toch fijn om te zien dat jullie reis zo voorspoedig verloopt
    Groetjes en succes maar weer

• 05 Juni 2011 - 08:49

Toos:

Hoi Hermien en Jan
    Jullie verslagen steeds gelezen,wat een ervaringen,indrukken en belevenissen maken juillie mee.
    Leuke fotoreportage.Jullie zien er goed uit.Ik wens juillie een goede reis en voor donderdag een bijzondere dag voor Jan, van Harte.
    Groetjes,Toos

• 06 Juni 2011 - 13:56

Kees P:

Hi Jan en Hermien,
    Weer een fantastich verslag en ik geneiet elke keer van de verhalen. Het schiet al aardig op en het lopen gaat volgens mij nog steeds goed. Nog veel wandelplzier en tot de volgende keer.
    Groetem, Kees

• 07 Juni 2011 - 09:17

Elly En Harm:

Weer even bijlezen en naar de foto 's kijken.

Toy, toy, toy, het schiet al op!

Elly en Harm