Nederlands weer in Spanje. - Reisverslag uit Santo Domingo de la Calzada, Spanje van Hermien en Jan Kamphuis - WaarBenJij.nu Nederlands weer in Spanje. - Reisverslag uit Santo Domingo de la Calzada, Spanje van Hermien en Jan Kamphuis - WaarBenJij.nu

Nederlands weer in Spanje.

Door: Herjan

Blijf op de hoogte en volg Hermien en Jan

07 Juni 2011 | Spanje, Santo Domingo de la Calzada

4/6 Van Puente La Reine naar Villamayor de Monjardin / Los Arcos, 29+11 km.
Voor 7 uur weer op pad, nog lekker koel maar we klimmen al direct, dus stijgt onze temperatuur snel. Uitzichten blijven werkelijk schitterend en het tempo zit er lekker in. Al om 12 uur zijn we in Estella waar de meesten stoppen. Wij besluiten er nog 9 km bij te lopen ondanks de donkere wolken in de verte. Onderweg komen we langs een bron waar je zowel water als wijn kunt tappen. We proberen ze allebei. Rond 15 uur zit de 29 km er al op na een flinke klim en we zitten in een klein bergdorpje. Maar nu komen de problemen: de parochie herberg met 70 slaapplaatsen is gesloten ivm een lekkend dak en de overige 2 kleine herbergen zitten tot de laatste matras op de grond vol. Met Ursula en Helmut uit Augsburg besluiten we een taxi te nemen naar het volgende dorp Los Arcos,11 km verderop, waar nog wel plaats is. We durven deze 11 km er niet meer bij te wandelen, zowel door de onweersdreiging als onze vermoeide benen. Later breekt tijdens het eten het noodweer los en al onze buiten hangende was is weer klieder, maar gelukkig hebben ze hier een droger.

5/6 Van Los Arcos naar Logrono, 29 km.
Om een herhaling van gisteren te voorkomen staan we extra vroeg op en zijn al om 6.30 u op pad. Het is heerlijk koel en we kunnen een tempo van ruim 6 km per uur volhouden. ( Wiel, ik wil nog wel eens met jou het rondje langs de Maas lopen. Jij mag dan kiezen of we met of zonder 14 kilo bepakking lopen.) We nemen pas na 3,5 uur de eerste pauze en al om 12.15 u zit de tocht er weer op. We hebben nummer 11 en 12 in de herberg.... Om 15 uur zit het ook hier vol. Ook Ursula en Helmut zijn op tijd binnen en we besluiten morgen weer samen op tijd te starten.

6/6 Van Logrono naar Najera, 28 km.
Iedereen gaat weer vroeg uit bed om op tijd een plekje voor de nacht te veroveren. Wij doen noodgedwongen mee en we vertrekken al om 6 uur. Vandaag lopen we door een glooiend landschap met olijfbomen, wijngaarden en amandelbomen over rustige zandwegen en kleine straatjes. We voelen ons in ons element en al om 12 u zijn we bij de herberg, waar we een uur moeten wachten voor deze open gaat. De temperamentvolle Spanjaarden zien de bui al hangen en zorgen dat er een rij rugzakken ontstaat, zodat de volgorde van binnenkomst vaststaat.
We zijn net voor de regenbui binnen en gaan dan zelf onder de douche...

7/6 Van Najera naar Santo Domingo de la Calzada, 21 km.
Gisteren waren we net voor de bui binnen, maar vanaf ons vertrek vandaag om 6.30 u blijft het de hele weg regenen. Een deel van de route is een grote lange modderpoel, we zompen door de rode natte klei en ook nu hebben we veel aan onze wandelstokken om overeind te blijven. Om 11 u sluiten we aan in de rij voor de herberg, die om 12 u opengaat. Straks gaan we de stad verkennen incl. de beroemde haan en hen in de kathedraal.

We plaatsen er weer een paar foto's bij, zodat jullie ons blijven herkennen...
Iedereen weer bedankt voor de reacties en de hartelijke groeten,

Herjan

• 07 Juni 2011 - 12:56

Chil Persoon:

Nog efkes en dan kunnen jullie samen Jan's verjaardag in Spanje gaan vieren. Welmogelijk met een Spaansevlaai erbij. Bij deze Jan alvast van harte gefeliciteerd.

• 07 Juni 2011 - 14:00

Mariet En Lei:

leuk dat jullie foto´s plaatsen ,zo krijg je een beetje een idee van de omgeving en het weer!!!1 blijf lachen ook in de regen.
    Jan proficiat met je verjaardag morgen,ik drink er morgen een op jou bij Riet zij wordt 86 dat moet jij nog maar waar maken. we wensen jullie een fijne wandeldag en alle goeds voor het vervolg van de reis.
    gr. Lei en Mariet

• 07 Juni 2011 - 14:47

Kees En Annie:

De foto's zeggen weer genoeg: alles de moeite waard en jullie staan overal weer lachend op
    Ik hoop dat jullie toch overal op tijd zijn voor een slaapplaats, dan blijft de moed er vanzelf in
    Zo te zien zijn jullie mager, maar gezond
    Veel plezier en tot horens

• 07 Juni 2011 - 14:49

Kees En Annie:

Jan, van harte gefeliciteerd met jouw verjaardag morgen
    Wij waren het bijna vergeten
    Beter laat dan nooit
    Veel geluk samen met Hermien

• 07 Juni 2011 - 14:53

Joep En Will:

Wat schieten jullie geweldig op!
    En wat een verschil : lopen in Frankrijk en in Spanje.
    En als het regent dan ook echt!
    Kregen we daar hier maar wat van, gisteren voor "t eerst wat geregend, maar nog lang niet genoeg.
    Proficiat Jan met je verjaardag. (zo slank zul je waarschijnlijk geen verjaardag meer meemaken, of heb je andere plannen?)

• 07 Juni 2011 - 16:12

Maartje Poels:

Jullie Nederlands weer in Spanje,
    wij al weken Spaans weer in Nederland...
    Jan alvast een fijne verjaardag met iets minder regen!
    groetjes

• 07 Juni 2011 - 16:38

Sef En Gé:

Jan alvast van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Ik dacht dat het op donderdag 9 juni was. In ieder geval zullen we er op Kristie's verjaardag donderdag eentje (of meer) drinken op jouw gezondheid.

• 07 Juni 2011 - 17:13

Kees P.:

Hallo Jan en Hermien,

Weer een heel mooi verslag en hele mooie foto"s en ik kan merken aan jullie verhalen dat je met volle teugen geniet.
    Ga maar vrolijk verder met deze tocht .
    Groeten, Kees

• 07 Juni 2011 - 17:16

Kees P.:

Jan nog van harte gefeliciteerd en een fijne dag gewenst.
    Groeten, Kees

• 07 Juni 2011 - 17:38

Will En Anne-Marie:

Proficiat met je verjaardag, Jan! Je bent er wel slanker op geworden, zo te zien op de foto's. En de baard is echt ruig! Wandel lekker verder samen en geniet ervan.

• 07 Juni 2011 - 18:42

Wiel En Truus:

Hoi Hermien en Jan,
    Met heel veel bewondering lees ik iedere keer jullie reisverslag en ben blij dat ons rondje Maas / Urbanusweg daar blijkbaar bij helpt.Ik wil dat rondje best nog eens lopen en ook met 14 kg bepakking maar bij wat jullie aan het doen zijn moet ik helaas met heel veel respect afhaken. Wij wensen jullie nog hele mooie wandelinge toe en hopen dat jullie nog wat energie over hebben om van de natuur te genieten.

• 07 Juni 2011 - 22:19

Nancy & Heiner :

Jan,
    van harte gefeliciteerd met je verjaardag 9 juni.
    Zo'n tocht is in ieder geval een aparte manier om je verjaardag te vieren.
    Ik hoop dat de rest van de reis ondanks de regen zo voorspoedig blijft gaan.

groeten,
    Nancy & Heiner

• 07 Juni 2011 - 22:36

Caroline:

Ja, het was hier ook heel erg droog de laatste maanden en de broodnodige regen hier, hebben jullie al een dagje eerder gehad. Ik heb vandaag een hele goeie dag gehad en die wens ik jullie en met name Jan donderdag ook. En drink er eentje van mij, Proost en op je (jullie) Gezondheid!

• 08 Juni 2011 - 11:36

Nico En Kitty:

Jan , we zagen aan de reacties dat je bijna jarig bent.
    Dus van ons ook van harte gefeliciteerd. Wel lekker als je ook eens een wijntje kunt tappen ipv water. Nog heel veel wandel plezier, maar dat zal wel lukken.

• 08 Juni 2011 - 12:51

Margo Uebbing:

hallo Jan en Hermien wat Verschrikkelijk knap wat jullie aan het doen zijn en het verslag kan zo uitgegeven worden zo spannend om te lezen.Hier in Velden gaat alles naar wens en bij Animo ook we hebben een advertentie geplaatst voor een nieuwe dirigent dus ook dat loopt maar genoeg over Velden heel veel knuffels van ons allemaal en heel veel kracht voor de rest van de tocht.

Groetjes Ralf en Margo Uebbing.

• 08 Juni 2011 - 12:58

Leo En Gerda.:

Hallo jullie beiden. Wat schiet het al hard op. Het is tempo maken, zo te lezen. De plaatsen waar jullie aankomen, maken bij ons herinneringen los, waar wij dan ook weer over kunnen praten. Erg fijn zoals het wordt beschreven door jullie. Heeft de haan in de kerk ook gekraaid toen jullie er waren? Bij ons wel!! Wij wachten weer op verdere berichten en voor ons herinneringen. Jan, gefeliciteerd en nog vele jaren samen met Hermien.Succes verder en neem het goed in je op. Daar heb je nog jaren wat aan. Groetjes uit Velden.

• 08 Juni 2011 - 15:03

Henk En Hannie:

Gelezen bij de reacties dat Jan 9 juni jarig is, nou Jan bij deze van harte proficiat jongen!!! We zullen vanavond op jullie toosten...
    Wat een prachtige foto's zitten bij jullie verslagen en wat een levenservaring nemen jullie mee in jullie levenstrein. Super.

• 08 Juni 2011 - 17:06

Gerrie En Pierre:

Hallo herjan
    eerst van harte Proficiat!!
    Jan voor je verj.en wat jullie tot nu toe bereikt hebben!Een versje wat misschien
    ook een beetje loopplezier geeft!
    1-2-3-4-5-6-7-zo gaat ie goed ,zo gaat ie beter ,al weer een kilometer.
    Nog veel gezellige KM.

• 09 Juni 2011 - 11:09

Marianne:

Lieve (ex-)baas,
    Van harte proficiat met je verjaardag. Het zal wel lukken deze leuk te vieren onder de Spaanse zon: met Spaanse vlaai en sangria. Lijkt me heerlijk. Bedankt voor jullie bijna dagelijkse update. Het is telkens een feest om jullie verslag te lezen. Dat wordt afkicken als jullie weer terug zijn.
    Fijne voortzetting van de reis; ik blijf jullie op de voet volgen. Ook hartelijke groeten aan Hermien.

• 09 Juni 2011 - 12:48

Ron Bos:

Jan, proficiat met je 61ste verjaardag. Uit jullie reisverhalen concludeer ik dat je er zeker conditioneel beter aan toe bent dan op je 60ste.
    Met steeds meer ontzag kijk ik naar het aantal kilometers dat jullie steeds weer afleggen. En wat mij betreft ook in zo weinig tijd. Dat is natuurlijk ook wat de echte pelgrims onderscheidt van de recreatieve wandelaars!
    Fijne (rust?) dag toegewenst.